Svenske købere kom helt uventet
Tankerne var så småt begyndt at rumstere i hovederne på hovedaktionærerne Jens og Niels Calundan.
Men da den store svenske industrikoncern Axel Johnson International kontaktede brødrene, blev generationsskifte-processen i den østjyske conveyor-virksomheden speedet op.
I sidste uge blev de 130 medarbejdere så præsenteret for salget af livsværket, som Jens og Niels Calundan dog hver især beholder en bid af.
- Både Niels og jeg er først i 50’erne og havde selvfølgelig også tænkt over, hvordan Caldans ejerstruktur skulle se ud på den lange og korte bane. Vi var så småt begyndt at overveje, hvordan vi skulle håndtere det, og hvad vi ville i fremtiden. Men svenskerne kom os i forkøbet, siger administrerende direktør Jens Calundan, Caldan, om salget.
- Det var vigtigt for os at få generationsskiftet på plads med rettidig omhu.
Den svenske koncern har samlet en omsætning på over 65 mia. kr. fordelt på en række virksomheder, der er inddelt i divisioner. Og både køberne og Caldan-ejerne ser et perfekt match i divisionen industrial solutions, hvor også den svenske conveyor-producent OCS er.
Langsigtet investering
Jens Calundan peger også på, at det var vigtigt, at Axel Johnson International er en familieejet fond, som laver langsigtede investeringer i virksomheder.
- Det er ikke en kapitalfond, som køber en virksomhed og gearer den op på tre-fire år. De har en langsigtet strategi og et langsigtet ejerskab som mål, og det var altafgørende for os, uddyber han.
Jens og Niels Calundan beholder hver 15 procent, mens der er mindretalsaktionærer, der tilsammen beholder 6,6 procent. Tilsammen kommer de nuværende aktieejere til at sidde med 36,6 procent i alt, mens køberne overtager resten.
- Vi beholder så stor en andel, så det også økonomisk set er særdeles interessant for os, hvordan det kommer til at gå i fremtiden, siger direktøren og tilføjer, at de to ejere binder sig i virksomheden i en årrække.
Fortsætte væksten
De to Caldan-ejere startede virksomheden for 27 år siden. Den gennemsnitlige årlige vækst ligger på 10 procent, og det er ambitionen, at vækstraten skal fastholdes.
- 10 procent bliver et større og større beløb, det giver sig selv, men det bliver den strategi, som vi kommer til at følge de næste år, siger Jens Calundan.
Det amerikanske marked har for eksempel et kæmpe potentiale.
- Vi kan se, at vores produkter, kvaliteter og priser sagtens kan konkurrere i USA. Det kan være et spændende nyt marked, uddyber direktøren.