23948sdkhjf

Lego buldrer derudaf

For ottende år i træk erobrede Lego i 2011 markedsandele i et stillestående legetøjsmarked. Den globale markedsandel er nu 7,1 %.
Det fremgår af virksomhedens årsrapport for 2011, hvor nøgletallene viser, at den høje vækst fra 2010 fortsatte i 2011. Omsætningen steg 17 % til 18,731 mia. kr., og overskuddet steg til 4,160 mia. kr. mod 3,718 mia. kr. i 2010.

- Det er et særdeles tilfredsstillende resultat, hvor overskuddet er vokset pænt. Væksten i salget på det nordamerikanske marked fortsatte med uformindsket styrke, og også på de fleste europæiske og asiatiske markeder fik vi tocifrede stigninger i omsætningen, siger administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp.

Succes med klassiske produkter og licensprodukter
Det er blandt andet salget af licensbaserede produktlinjer, der oversteg forventningerne væsentligt i 2011. Det gælder eksempelvis produkter baseret på Star Wars, Harry Potter og Pirates of the Caribbean.

Også salget af klassiske linjer som Lego City, Lego Technic og Lego Creator voksede kraftigt, mens koncernens store produktlancering i 2011, Lego Ninjago, har overgået forventningerne og var den største produktintroduktion i koncernens historie.

Omvendt levede onlinespillet Lego Universe, som blev lanceret i slutningen af 2010, ikke op til forventningerne, og det blev i november 2011 besluttet at stoppe udviklingen af spillet.

Forventning om fortsat vækst
På baggrund af Legos positive resultater i 2011 forventer virksomheden fortsat global salgsvækst og et tilfredsstillende resultat for 2012. Det er blandt andet det nye legetema Lego Friends, der sammen med de eksisterende produkter skal sikre fortsat vækst i salget i 2012.

Dog regner virksomheden med, at den økonomiske krise i visse europæiske markeder vil medføre lavere vækstrater det kommende år. Særligt i de sene måneder af 2011 oplevede Lego, at væksten i nogle vesteuropæiske lande aftog.

På baggrund af den økonomiske udvikling forventer Lego, at det europæiske legetøjsmarked som helhed vil gennemgå en flad eller svagt faldende udvikling i 2012, mens der vil være mindre stigninger i markedet for traditionelt legetøj i resten af verden.
Læs mere om: Lego
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109