Vestjysk virksomhed leverer til svensk gigant
Pipetek har netop leveret en stor sending bukkede kedelrør til Metso Power i Göteborg. Der er brugt 400 arbejdstimer hos virksomheden i Outrup ved Varde på at bukke rørene.
Svenskerne beskæftiger sig primært med produktion af kedler til kraftvarmeværker, og den nyligt leverede ordre har krævet, at der har været gang i de helt store maskiner i det vestjyske. Direktør Lars Juul Jensen udtaler:
- Det har virkelig været en spændende opgave. Den har krævet, at vi har brugt alle vores tekniske kompetencer. Det er særdeles store kedelrør i sort stål, vi har bukket. Vi taler om Ø 114,3 x 8,9 i godstykkelse, og selvom vi kan bukke større og kraftigere end det, er det stadig en af de gode og udfordrende opgaver. Vi har brugt næsten to måneder på leverancen.
Svenskere i Outrup – og nye muligheder
Metso Power i Göteborg er en del af den finske Metso koncern, der er til stede i mere end 50 lande og har 29.000 ansatte på verdensplan. Kedelrørene er da også røget videre ud i verden, da de skal bruges på et kraftvarmeværk i Thailand.
Kontakten til Metso Power blev etableret gennem Handelsafdelingen hos den danske ambassade i Stockholm. Lars Juul Jensen mente, at der måtte være potentiale i Sverige, og bad ambassaden om assistance til at analysere markedet. Metso Power var et af de mulige kundeemner, og Lars Juul Jensen blev inviteret til møde i firmaets svenske hovedkvarter.
- Jeg kendte udmærket Metso Power i forvejen og havde tidligere tænkt, at det kunne være spændende at arbejde sammen med et firma af deres størrelse. Mødet gik fint, og jeg tog hjem med et løfte om, at de ville kigge forbi for at se nærmere på vores produktionsfaciliteter. Jeg spærrede dog øjnene ekstra op, da der pludselig holdt to store Volvo´er på parkeringspladsen her i Outrup. De troppede op med direktør, indkøbschef og to projektledere, så jeg kunne ligesom fornemme, at de mente det alvorligt, siger Lars Juul Jensen med et smil.
Godt og vel 10 % af omsætningen hos Pipetek går til eksport, og det tal må gerne blive højere, dog ikke på bekostning af et forringet serviceniveau for de danske kunder.
- Vi har fået foden indenfor på det svenske marked, og det åbner nogle nye muligheder. Vores base er danske kunder, men vi lukker ikke øjnene for, at vi lever i en global verden, og lige præcis Sverige er et marked, som er til at håndtere, da det er tæt på rent geografisk. Derfor er vi begyndt at prioritere messeaktiviteter på den anden side af sundet. Når vi nu har en fin reference som Metso Power, vil det være forkert at sidde med hænderne i skødet, slutter Lars Juul Jensen.