Ny strategi øger efterspørgslen hos Formkon
Formkon har for alvor fået hul på eksportmarkedet og har samtidig oprustet på hovedkontoret i Skive med fokus rettet mod store kunder.
Samtidig har man oprustet på hovedkontoret i Skive med fokus rettet mod de store kunder, så Formkon nu er i stand til at håndtere selv meget store og komplicerede projekter fra start til slut.
Vækst primært hentet i Danmark og Tyskland
Denne vækststrategi har givet virksomheden en vækst i omsætningen på 30 % samt en forventning om yderligere vækst de kommende år.
Ifølge Thomas Ullits, area sales manager hos Formkon, betyder den øgede fokusering og optimering af kernekompetencer, at Formkon er konkurrencedygtig på disse markeder, hvor der ellers traditionelt er et noget lavere prisniveau.
- Vores vækst i de senere år er primært hentet i Danmark og Tyskland. Tyskland efterspørger først og fremmest vores kompetencer inden for prototype fremstilling, mens vi i Danmark primært er efterspurgt for vores kompetencer inden for produktudvikling. Samtidig mærker vi, at den øgede fokus på et tættere samarbejde med de store kunder, hvor vi er med i processen fra start til slut, for alvor begynder at blive efterspurgt i Danmark, forklarer Thomas Ullits.
Inden for det seneste år har Formkon udvidet fra 14 ansatte til i dag 22 ansatte. Organisationen er styrket på alle områder, lige fra salg, sourcing og produktion til projektadministration. Frem mod 2015 forventer Formkon en vækst i omsætningen med cirka 10 % om året med Danmark og Tyskland som lokomotiver.
Optimering af udviklingsprocessen afgørende
Ifølge Thomas Ullits er det et afgørende parameter for kunderne, at få produkter frem både hurtigere og billigere. Det betyder, at udviklingsprocessen skal optimeres. Integreret og gennemtænkt produktudvikling med fokus på processerne sprøjtestøbning og trykstøbning sammenholdt med en unik teknologi, gør Formkon yderst konkurrencedygtige.
- Vi adskiller os fra konkurrenterne ved, at vi kan fremstille prototyper af materiale, der matcher det serieproducerede materiale. Det betyder, at man allerede ved prototypen fx kan teste styrken og funktionaliteten. Samtidig har vi opbygget et yderst fleksibelt koncept, hvor leveringstiden er ekstremt kort. Prototyper i plast, aluminium, magnesium og zink kan vi eksempelvis levere fra tre arbejdsdage, siger Thomas Ullits.
Formkon er med på messen Metal 2012, og her vil virksomheden have fokus på fremstillingskonceptet af prototyper, herunder materialevalg, leveringstid og økonomi.
Sourcing i Europa og Asien
Formkon har over 20 års erfaring med sourcing af sprøjtestøbte og trykstøbte løsninger i plast, aluminium, magnesium og zink. Samtidig har Formkon opbygget et netværk af kvalitetsbevidste samarbejdspartnere i Asien og Europa, når produktet skal sættes i produktion.
- Vores netværk af samarbejdspartnere i Asien og Europa er af stor betydning for et optimalt forløb, når produkterne skal sættes i produktion. Ud over at finde den rette samarbejdspartner, så kan vi også tage hånd om kvalitetsstyring, lager, logistik og fragt, siger Thomas Ullits.
Blandt Formkons kunder er blandt andet Nilfisk-Alto, B&O, Ericsson, Texas Instruments, Novo Nordisk, Vestas, Dantoy, Pressalit, Migatronic, Danfoss og Grundfos.