Mærsk vil sejle på madrester
Når du i fremtiden køber en ny pc, er den - måske - fragtet på containerskibe med brændstof, som er udvundet af dine madrester.
I jagten på klimaneutralt brændstof til sine nybestilte dualfuel containerskibe til metanol, leder Mærsk med lys og lygte og en forholdsvis stor pengepung efter virksomheder, der kan fremstille fremtidens brændstof. Det betyder med ingen eller så lidt udledning af drivhusgasser som CO2 og metan som muligt.
I sidste måned offentliggjorde Mærsk en aftale om i 2023 at aftage 10.000 ton e-metanol årlig fra en dansk fabrik i Aabenraa-området, der ikke en gang er bygget endnu.
I dag offentliggør Mærsk en investering i det amerikanske selskab WasteFuel, der – som navnet antyder – vil fremstille brændstof ud af affald.
I en pressemeddelelse skriver A.P. Møller - Mærsk, at de ”investerer i det Californien-baserede WasteFuel, der er en opstartsvirksomhed med fokus på at omdanne affald til bæredygtigt luftfartsbrændstof, grøn bio-methanol og vedvarende naturgas. Denne investering foretages gennem Maersk Growth, som er corporate venture-armen i A.P. Møller - Mærsk.” Investeringens størrelse er ikke oplyst.
I stedet for at rådne op
Affaldet skal kunne omdannes til bio-metanol. Det betyder, at det vil være affald fra fødevaresektoren, for eksempel madrester, både fra husholdninger og industrikøkkener samt udløbne varer fra supermarkeder og i det hele taget organisk affald, der ellers blot skulle rådne op eller brændes.
Mærsk forklarer selv i pressemeddelelsen, at ”investeringen vil gøre det muligt for WasteFuel at udvikle bioraffinaderier, der udnytter de mest effektive teknologier til rådighed til at producere bæredygtigt brændsel fra ugenopretteligt affald, der ellers ville nedbrydes og frigive metan og andre skadelige emissioner til atmosfæren.”
Også grønt brændstof til fly
Mærsk lægger ikke skjul på, at investeringen er en af mange for at sætte skub i en udvikling, der skal skaffe fossilfrit brændstof til de skibe, rederiet har bestilt og vil købe i fremtiden – men som ikke i dag ville kunne skaffe bio-metanol eller e-metanol nok – samt til Mærsk’s luft- og landtransport.
- Vi ved, at det vil være meget udfordrende at skaffe en tilstrækkelig mængde grønt brændstof til vores metanoldrevne skibe, da det kræver en betydelig produktionsrampe globalt. Samarbejde og partnerskaber er nøglen til at skalere produktionen og distributionen af bæredygtige brændstoffer, og vi ser frem til at gøre præcis det med WasteFuel; at undersøge potentielle fremtidige grønne løsninger ikke kun for vores skibe, men også for Mærsk’s luftfarts- og lastbilaktiviteter, siger Morten Bo Christiansen, VP and Head of Decarbonisation hos Mærsk, i meddelelsen.
WasteFuel udvikler også projekter i Asien og Amerika, herunder et bioraffinaderi i Manila, Filippinerne, til at producere brændstoffer med lavt kulstofindhold. Virksomheden har annonceret en aftale om aftale med NetJets - verdens største private jet -selskab ejet af Berkshire Hathaway, lyder det i meddelelsen.
Se en ultrakort video herunder om vejen fra madrester til skibsbrændstof.