Siltec breder sig østpå
Det er første gang Siltec bevæger sig ind i Østeuropa, og Polen er nøje udvalgt som nyt eksportmarked.
De seneste års fremgang i den polske fødevareindustri, og udsigten til fortsat økonomisk vækst, har gjort landet interessant for en række vesteuropæiske koncerner. Flere polske aktører i mejerisektoren er løbende blevet opkøbt, og der investeres massivt i fabriksudvidelser og optimeringer.
Frank Gasbjerg, direktør hos Siltec, mener, at det er oplagt at gå ind i Polen, og han vurderer, at der er gode muligheder for succes.
- Vi kommer blandt andet til at handle med multinationale virksomheder, som allerede har kendskab til vores produkter. Det bliver på ingen måde nemt, men vi véd, at vores løsninger passer ind på fabrikkerne. Det skulle bestemt være muligt at opnå en fornuftig markedsandel over tid, siger Frank Gasbjerg og tilføjer, at man har indgået aftale med tre polske forhandlere, som fremover vil få solid opbakning fra hovedkontoret i Silkeborg.
- Når vi går ind i et nyt land, gør vi det hundrede procent. Vi har været grundige i vores søgning efter samarbejdspartnere, og de skal mærke, vi står bag dem. Vi har allerede været på fælles kundebesøg i Polen flere gange, understreger Frank Gasbjerg.
Første polske messe
Man har også allerede afviklet de første polske messeaktiviteter. I slutningen af november udstillede Siltec på Food Tech Expo Nadarzyn lidt uden for Warszawa – en messe, der bekræftede Frank Gasbjerg i det øgede internationale fokus på den polske fødevareindustri.
- Der blev talt mest polsk, men man kunne også høre engelsk, tysk og hollandsk. Der er helt klart global opmærksomhed, og fødevareindustriens eksportandel stiger år for år. Det var en ret komprimeret messe fordelt på to haller, men vi fik fornuftige leads, og vores nye forhandlere var tilfredse, siger Frank Gasbjerg.
Ingen planer om yderligere østeuropæisk ekspansion
Selvom de rustfri kabelføringssystemer fra Silkeborg nu er tilgængelige i Polen, er der ikke planer om at gå ind i andre østeuropæiske lande. Potentialet står ikke mål med indsatsen, vurderer Frank Gasbjerg, og det er primært væksten i den polske fødevareindustri, der er motivationen for tiltaget.
Men det bliver stadig et langt sejt træk at blive etableret - på trods af globalisering og vestlige virksomhedsopkøb.
- Vi kommer med et produktsortiment, som efter polske forhold nok ligger i den høje ende af skalaen. Derfor er det kvaliteten og fleksibiliteten, vi skal fremhæve i salgsarbejdet. Efter messen tikkede de første ordrer ind, så vi er i hvert fald på rette vej, konstaterer Frank Gasbjerg afslutningsvis.