Vækstmarkeder skal give Vestas medvind
Vestas håber på, at et øget fokus på vækstmarkeder som Brasilien, Mexico, Syd Afrika, Ukraine og Vietnam kan være med til at vende skuden og sikre tykkere ordrebøger.
Men ifølge Vestas salgschef, Juan Araluce, er Vestas klar med en strategi, der sikrer selskabet flere ordre – en strategi, der blandt andet tager udgangspunkt i de nye vækstmarkeder, skriver avisen.
Vestas vil ifølge avisen imødekomme det triste salg med et øget fokus på service og samlede løsninger, en optimering af logistik, told, afgifter og salg lokalt og sidst men ikke mindst, vil koncernen sætte yderligere fokus på vækstmarkeder som Brasilien, Mexico, Syd Afrika, Ukraine og Vietnam.
Ifølge Viborg stifts Folkeblad forklarer Vestas det lave ordreindtag med, at støtteordninger til vedvarende energi bliver skåret væk i Europa og USA for tiden, men den forklaring køber analytikerne ikke. Ifølge avisen mener de i stedet, at de udeblevne ordrer er et resultat af, at kunderne er blevet nervøse i forhold til koncernens finansielle situation, hvor den lever på bankernes nåde.