Se billederne: Sådan bygges Storstrømsbroen
Storstrømsbroen er et knudepunkt i Femern-projektet. Efter forsinkelser blev den første brodrager sat på plads i december, og på byggepladsen ved Vordingborg havn er der gang i forproduktionen. Se hvordan det ser ud
16
Billeder
Storstrømsbroen: Projektchef, Niels Gottlieb på toppen af den næste brodrager, der skal monteres. Erik Holm
Storstrømsbroen er forsinket, men begynder at tage form ved havnen i Vordingborg.
Broen er en kombineret vej- og dobbeltsporet jernbanebro over Storstrømmen og skal sikre den fremtidige kapacitet i denne centrale jernbanekorridor til Europa. Dermed er broen helt central for jernbaneforbindelsen til og fra Femern-forbindelsen - og dermed Skandinavien og det øvrige Europa.
Broen er en skråstagsbro og bliver knap fire kilometer lang. Efter en række forsinkelser forventer Vejdirektoratet, at broen vil åbne for biler i 2025 og jernbanen i 2027.
Projektet koster 4,4 mia. kr. og bygges af det italienske konsortium, SBJV.
Læs mere om projektet i de kommende dage på FemernNews.