Vestas’ service-forretning har vokseværk
Mens det kniber med indtjeningen på nye vindmøller, er vindmøllekoncernens service-afdeling stadig en guldgrube. Hver fjerde medarbejder arbejder nu med service-aktiviteter.
Der er dog en enkelt undtagelse – nemlig koncernens serviceaktiviteter. Her ansættes der på livet løs, og i løbet af de første ni måneder af 2012 er medarbejdertallet her steget med 400 således, at der er ca. 5.000 beskæftiget med serviceaktiviteterne.
Solidt overskud
Der er da også tale om et forretningsområde, der buldrer derudaf. I tredje kvartal havde Vestas en service-omsætning på 233 mio. euro (1,7 mia. kr.), og det var hele 46 procent højere end samme tidspunkt sidste år.
Samtidig landede EBIT-marginen før allokering af fællesomkostninger i de første ni måneder af 2012 på 20,7 procent. Dette var ikke blot en stigning på hele 7,6 procentpoint – det er også milevidt fra de 0-4 procent EBIT-margin, Vestas forventer for hele koncernen i 2012.
Også fremadrettet ser det godt ud. Ved udgangen af tredje kvartal havde Vestas en kontraktuel fremtidig omsætning på 4,9 mia. euro (36,6 mia. kr.) svarende til en stigning på 2 procent i løbet af tredje kvartal 2012.