23948sdkhjf

Stålkommentar: Prisstigninger på vej

Stålværkerne går ud med prisstigninger i 2013. Indien spås at blive verdens næststørste stålkonsument i 2015.
126 millioner tons råstål blev produceret i verden i oktober, hvoraf 59 millioner blev produceret i Kina. Det er en meget lille stigning globalt, noterer World Steel Association, som via 62 rapporterende stålproducenter har indsigt i næsten al produktion verden over. Samtidig konstaterer Platts Steel Business Briefing (SBB), at dagstakten faktisk er faldet fra septembers 4,12 millioner tons pr. produktionsdag til 4,07 millioner tons pr. dag i oktober.

China Metallurgical Industry Planning and Research Institute regner med, at Kinas behov for stål vil blive 666 millioner tons i 2013, en stigning på 4,1 procent, skriver SBB den 29. november.

De kinesiske talsmænds vurdering er, at stigningen på hjemmemarkedet kommer fra transport-, bygge- og maskinfremstillingsindustrien, hårde hvidevarer- og containerindustrien vil være uændret og skibsbygningsindustrien falder.

Et andet såkaldt Bric-land, Indien, kan blive verdens næststørste stålforbruger i 2015. Det spår den indiske stålproducent JSW Ispat Steel, som talte på en Steel Markets Asia-konference arrangeret af SBB i Hongkong. Han peger på, at den tolvte femårsplan i Indien (2012-2017) indebærer omfattende investeringer i byggeprojekter og i infrastruktur. Urbaniseringen i Indien har hidtil givet ca. 12 millioner tons stål for hver procents stigning i urbaniseringstakt, mod 34 millioner tons i Kina.

EU’s behov for stål vil stige med 2,4 procent i 2013. Den vurdering kom fra World Steel Association i oktober baseret på deres antagelse af, at recessionen i Europa flader ud, samt at lagrene skal fyldes op, rapporterer SBB. De europæiske stålproducenters brancheforening Eurofer er mere tvivlende i deres økonomiske rapport den 9. november, og frygter at selv første halvår som helhed kan blive svagt, da efterspørgslen på kapital- og forbrugsgoder af stål er faldet.

Eurofers formand, Wolfgang Eder, blev interviewet af Dow Jones, og hans vurdering er, at 25 procent af kapaciteten i Europa bør lukkes igen, det vil sige ca. 50 millioner tons. Eurofer fører derfor samtaler med EU-kommissionen med henblik på at opnå det, Wolfgang Eder, som også er administrerende direktør for den østrigske stålproducent Voest-Alpine, kalder ”en realistisk måde at håndtere kapacitetsnedskæringer”.

Omtrent samtidig gik Frankrigs regering i clinch med stålindustrien og truede med at nationalisere et værk som Arcelor-Mittal ejer, men som vurderes som delvist tabsgivende. Et forlig blev indgået i begyndelsen af december, idet den franske regering trak sin trussel tilbage, da Arcelor-Mittal lovede at investere 180 millioner euro og afstå fra krav om opsigelser.

Flere spotforretninger på malm
SBB rapporterer fra årets Vale-day i New York. I 2010, konstaterer mineselskabet Vale, gik næsten 100 procent af selskabets malmleverancer til faste kontrakter, hvor prisen justeres en gang i kvartalet. Nu er over halvdelen spotforretninger og styres af gennemsnitspris pr. måned.

– Det er ekstremt kortsigtet og volatilt, men mens kinesere synes om risikoen, så tror jeg, at de europæiske og japanske værker hellere vil finde finansielle instrumenter, som kan dæmpe usikkerheden og uforudsigeligheden omkring malmpriserne, siger Vales strategidirektør Martins.

Volvo investerer i svensk bilindustri
Volvo Personbiler øgede deres salg i USA i november med næsten 27 procent sammenlignet med samme periode 2011, rapporterer Automotive News. Volvo Personbiler satser 30 milliarder på sine fabrikker i Göteborg, Skövde og Olofström. Håkan Samuelsson, nytiltrådt administrenede direktør, regner ikke med, at det vil give nye arbejdspladser hos Volvo.

– Men de som troede, at Volvo skulle flytte til Kina, kan stoppe spekulationerne. Det her er en af de største industrisatsninger i Sverige nogensinde, berettede han, da nyheden blev præsenteret den 3. december. Globalt vil Volvo investere 75 milliarder kroner i perioden 2011–2015.

Britisk bilindustri øgede sin produktion med 10,7 procent i årets første 10 måneder.

– Men der er stadig mange udfordringer med tanke på, at efterspørgslen i Europa fortsat er svag, konstaterer Society of Motor Manufacturers and Traders. SBB citerer i samme artikel også PricewaterhouseCoopers bilekspert Phil Harrold, som ser en lys fremtid for britisk bilindustri, da GM, BMW, Nissan og nu også Toyota investerer i deres fabrikker i UK.

Kamp om stålpriserne
Der foregår tovtrækning mellem råvaresælgende led og stålværkerne, som vil sikre, at de kan føre omkostningsstigningerne ud til deres slutkunder. SBB rapporterer den 5. december, at stålproducenten Salzgitter forhøjer sine priser med 30 euro/ton med øjeblikkelig virkning. Rinaldo Baldi, salgschef for SSAB EMEA, blev interviewet af SBB den 6. december, idet SSAB er gået ud offentligt med, at de forhøjer priserne i størrelsesordnen 34 euro/ton. I Italien har Ilva fået et problem. En miljødomstol forhindrer dem i at laste fire måneders produktion ud. Dette kombineret med en storm som ødelagde Ilvas råvarehavn, har gjort forsyningerne besværlige og italienske Marcegaglia, som køber op mod 40 procent af sit råmateriale fra Ilva, har derfor forhøjet priserne til sine kunder med 30–50 euro per ton.

Kilde: Tibnor - http://www.tibnor.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089