Lemvigh-Müller effektiviserer sig til vækst
Stigningen i omsætningen har været beskeden over de seneste år, men alligevel er det lykkedes Lemvigh-Müller at fordoble overskuddet - formlen er fokusering og effektiviseringer.
Koncernens seneste fire regnskaber har ellers ikke budt på de store stigninger i omsætningen, men alligevel har Lemvigh-Müller formået at vende et underskud i 2009 og 2010 på henholdsvis 386,5 mio. kr. og 127,7 mio. kr. til et overskud på 15,2 mio. kr. i 2011, som allerede i 2012 var mere end fordoblet til 33,3 mio.kr.
Formlen for at vende underskud til overskud i en branche, der generelt er presset på omsætning, og hvor der måske endda er for mange om buddet, er ifølge administrerende direktør i Lemvigh-Müller, Morten Trolle, at fokusere virksomheden og effektivisere, hvor det er muligt.
Læs også: Stålgrossist: ”Nogen må give op på et tidspunkt”
- Siden 2008 har vi blandt andet arbejdet med at reducere vores omkostninger. Her har vi et mål om at konvertere faste omkostninger til variable, i det omfang det er muligt, og det har vi blandt andet gjort ved at outsource opgaver, fortæller direktøren og nævner virksomhedens ståldistribution på Sjælland som et konkret eksempel:
- Vi har outsourcet ståldistributionen på Sjælland, så den omkostning bliver variabel i stedet for fast. Før havde vi egne lastbiler og chauffører, og der bruger vi nu Frode Laursen. Det betyder, at vi betaler per drop, så hvis vi ikke sælger noget til en kunde, så betaler vi heller ikke, det gør man jo med egen vognpark.
Mindre følsomme overfor konjunkturer
Et andet sted Lemvigh-Müller har valgt at sætte ind med effektiviseringer er på virksomhedens centrallager, hvor man blandt andet har valgt at køre en form for lean.
- Vi har gjort os mindre konjunkturafhængige ved at øge vores omsætningshastighed på vores lager. Vi kan nå at vende vores lager, når priserne falder uden at tabe penge på det. Når priserne førhen faldt, kom vi til at tabe på det. Nu gør vi det, at tingene bliver vendt meget hurtigere, så vi kan nå at sælge, inden tingene ændrer sig, forklarer Morten Trolle.
Netop det at være mindre sårbar i forhold til konjunkturudsving ser Lemvigh-Müller-direktøren som en nøglesten, når det handler om at skabe en økonomisk sund forretning over tid i ståldelen af Lemvigh-Müllers forretning. Men det er lettere sagt end gjort.
- Hvis du kigger på vores stålforretning, som har ført os derhen, hvor vi er i dag, så mener jeg, at den indtjening, du kan se på vores stålvirksomhed simpelthen er for lav i forhold til det, man kan leve af på den lange bane. Man skal op og tjene mellem tre og fem procent ebit gennemsnitligt på en stålforretning, ellers er du for afhængig af om konjunkturen vender i den ene eller anden retning, forklarer Morten Trolle.
Lige nu er de danske stålgrossister generelt ramt af en overkapacitet af stål på det europæiske marked. Udbuddet af stål er langt højere end efterspørgslen, og det gør det blandt andet svært for grossisterne at tjene penge på stålhandlen.
Læs også: Brancheanalyse: Danske stålgrossister kæmper stadig
- Så vi befinder os på et negativt marked set med stålgrossisternes øjne, men på et positivt marked for kunderne, fordi priserne er lavere, end de har været i lang tid, siger Morten Trolle og tilføjer:
- Der er helt stensikkert et stykke vej igen. For vores vedkommende handler det lige nu om fokusering på øget afsætning på specifikke områder og om at have en sindssyg stram omkostningsstyring i vores forretning, det er den eneste måde, vi kan skabe vækst i vores bundlinje på.