Virtual læring sparer tid hos Baettr
Hvordan laver man undervisning af nye medarbejdere, når ens emner til vindmølleindustrien er så tunge, så de ikke uden videre kan flyttes?
Hos Baettr forsøger man sig med Virtual Reality-undervisning. Medarbejderne får nogle VR-briller på, og så kan de øve sig - uden at det nødvendigt at løfte mange tons.
Baettr i Lem i Vestjylland støber, bearbejder og overfladebehandler op til 30 tons tunge stålemner til vindmølelindustrien. De kan ikke bare flyttes uden videre.
- Tidligere var det sådan, at oplæringer altid foregik som sidemandsoplæring, hvor både tid og kompleksitet med store emner var en udfordring. Det tog op til flere uger at få en ny operatør lært op i at køre de kritiske processer på vores maskiner, siger Jan Dalsgaard, IT-direktør hos Baettr.
Det ville Baettr gerne ændre. Derfor blev virksomheden en del af et MADE Edtech projekt, hvor de i et halvt år har testet VR med MetaVerse-virksomheden SynergyXR. Resultatet blev et nyt VR-univers, som kan spare Baettr for en masse tid.
- Vi er meget begejstrede for resultatet. Næste skridt er at universet skal konceptualiseres og videreudvikles. Vi vil helt sikkert overveje at bruge universet til træning på tværs af geografier, for op til 300 operatører, siger Jan Dalsgaard. Baettr har også produktion i Indien.
Baettr og SynergyXR har konstrueret en 3D-model af den fysiske produktionshal, hvor maskiner blev modelleret og produktemner blev kortlagt som 3D-objekter.
- Det er lykkedes at modellere et komplet virtuelt univers som en klon af det fysiske univers, der eksisterer i vores fabrik her i Danmark, siger Jan Dalsgaard.
I den virtuelle produktionshal kan medarbejdere for eksempel træne et emneskifte, hvor det handler om at tage et emne ud af produktionsmaskinen, gøre rent og gøre klar til næste arbejdsgang.
- Når man bevæger sig i universet, bliver det fremhævet, hvilket element man skal interagere med ligesom i et computerspil: Tag fat her og placer objektet dér. Det er også muligt at køre en version, hvor man fjerner guide eller støttehjul, så det bliver mere krævende, og hvor brugeren skal tænke selv, siger Thomas Fenger, Chief Experience Officer og Co-Founder i SynergyXR.
Fra dage til timer
Det ny VR-system kan give store gevinster.
- Før tog det op til 20 dage at lære en operatør op i et emneskift. Projektet her har bevist, at vi kan reducere træningstiden helt ned til få timer, siger Jan Dalsgaard.
Det skyldes blandt andet, at vi lærer hurtigere gennem visuelle oplevelser, lyder det fra SynergyXR, der har hjulpet flere store virksomheder med at opbygge industrielle metaverser til træning og læring.
- De færreste mennesker kan læse en arbejdsbeskrivelse, og så bagefter fuldføre opgaven hurtigt og fejlfrit. Det har før krævet sidemandsoplæring. Det betyder også, at der ofte går tre uger, før man faktisk selv skal bruge den nye viden. Så glemmer man arbejdsgangen eller opfinder nye ineffektive måder, der bliver til dårlige vaner, siger Thomas Fenger.
Kan spole frem og tilbage
I det digitale univers kan en produktionsproces på 8 timer nemt koges ned til at vare 8 sekunder. Det er bare at spole frem i tiden som en fjernbetjening, og så kan man øve sig igen og igen og igen ligesom i et computerspil og bringe viden i spil med det samme.
Medarbejdere kan tilgå universet via et VR-headset, man tager på og træder ind i et 3D-rum eller via computeren, hvor man i 2D kan bevæge sig rundt med mus og tastatur.
- Der er ingen fysiske grænser for træningen: Du kan sidde hjemme, du kan sidde på en fabrik i Kina, du kan præsentere det for en leverandør, siger Jan Dalsgaard.
Det virtuelle univers kan give store gevinster, så derfor er det planen at udvide det:
- Potentialet er stort, og mulighederne er mange. For os gælder det om at finde de rigtige nicher, hvor det giver mening og få operatørerne med ombord, så det bliver en succes. Nu skal vi videreudvikle universet med flere produktionsprocesser og maskintyper, siger Jan Dalsgaard, Baettr.