23948sdkhjf

Siltec ind på nye markeder

Producenten af kabelføringssystemer til levnedsmiddelindustrien har de seneste år oplevet stor fremgang på det tyske marked – nu gælder det Schweiz og Østrig.
Et veludbygget netværk af agenter betyder, at Silkeborg-virksomheden i dag henter over 40 procent af omsætningen på det tyske marked. Det får nu Siltec til at udvide, så også Østrig og Schweiz kommer med på listen over eksportlande. Direktør Frank Gasbjerg forklarer:

- Vi forventer ikke, at de to lande bliver rene guldgruber. Det samlede potentiale er naturligvis mindre end i Tyskland, men vi er overbevist om, at vi kan få en pæn markedsandel på sigt. Der er trods alt tale om lande, der er større end Danmark, siger Frank Gasbjerg og understreger, at gode tyske referencer formentlig gør det nemmere at slå igennem i Schweiz og Østrig i forhold til andre europæiske markeder.

Debuterede på Hannover Messe
Den midtjyske virksomhed producerer hygiejniske kabelføringssystemer til især maskinbyggere i levnedsmiddelindustrien, men også leverancer til den kemiske industri og el-installation i produktionsvirksomheder fylder pænt i ordrebogen. Det er knap ti år siden, Frank Gasbjerg første gang bevægede sig udenfor Danmarks grænser, og strategien var klar. Han fortsætter:

- Det handlede om, at få flere jern i ilden. Vi havde pænt fat i det danske marked, men skulle vi vækste, var eksport en nødvendighed. I 1994 var vi på messe i Hannover og konstaterede, at der var interesse for vores varer, siger direktøren, og fortæller videre, at også hollandske kunder benytter sig af kabelbakker fra Silkeborg. Faktisk var salget dér med til at finansiere indsatsen i Tyskland.

- Holland er langt hen ad vejen ligesom Danmark, og så vil de gerne tale engelsk. Mit tyske er heldigvis kun blevet bedre gennem årene, for det var absolut ikke på forhandlingsniveau til at begynde med, konstaterer Frank Gasbjerg.

Danmark stadig størst
Selvom Schweiz og Østrig nu er kommet med på listen over ”Siltec-lande”, er det stadig Danmark, som er det største marked. Det kan der dog blive lavet om på i fremtiden, da agenterne i udlandet gør en særdeles ihærdig indsats. Frank Gasbjerg forklarer:

- Det har høj prioritet at give optimal back-up til vores samarbejdspartnere. Når agenterne kan se på bundlinjen, at det betaler sig at fokusere på vores produkter, glider det meget nemmere. De nye forhandlere i Østrig og Schweiz er meget motiverede, da de skeler til deres tyske kolleger. Danmark fører stadig omsætningsmæssigt. Vi har selv al kontakt til kunderne, og den vil vi ikke undvære. Markedet herhjemme er grundlaget for alt, hvad vi foretager os, slutter Frank Gasbjerg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078