23948sdkhjf

Sådan vil Amada erobre Skandinavien

Datterselskaberne i Danmark, Norge og Sverige hører nu under Amada UK, hvorfra man satser på et endnu stærkere samarbejde med kunderne i Skandinavien.
Den japanske maskinproducent har nu delt det europæiske marked op i fire dele, og Danmark, Norge og Sverige hører nu administrativt under Amada i Storbritannien. Her har administrerende direktør Alan Parrott store forventninger til udviklingen af de skandinaviske markeder.

- Vores skandinaviske projekt er vores seneste udvikling. Her har vi opkøbt nogle virksomheder, der tidligere var agenter for Amada, og vores mål er en opgradering af vores service og supply chain over for vores kunder, fortæller han til Metal Supply.

Skandinavisk behov for automation
Han sammenligner potentialet med det spanske marked, som Amada UK overtog ansvaret for i 2010. Siden har man med hjælp fra briterne formået at tredoble omsætningen i Spanien ved at strømline salgs- og serviceorganisationen.

Alan Parrott er dog bevidst om, at Skandinavien skal angribes på sin helt egen måde.

- Vi skal møde de skandinaviske behov for automation. Den største forskel sammenlignet med andre lande er, at antallet af ansatte i skandinaviske virksomheder er meget lavt. Den dyre del i Skandinavien er ikke maskinerne, men manden der står foran maskinen, så i Skandinavien er lønomkostningerne det helt store tema, forklarer han.

Support på eget sprog
Centrum for væksten skal stadig være koncernens tre datterselskaber i Horsens i Danmark, Alingsås i Sverige og Ås i Norge – men derudover skal koncernens nye tekniske center i Kidderminster spille en helt central rolle overfor de skandinaviske kunder.

- Vi har centraliseret alt vores hotline-support her i Kidderminster, og ambitionen er, at der også i fremtiden skal være support-personale til Skandinavien, der kan kommunikere med vores kunder på deres eget sprog. Det er en strategi, vi allerede har haft succes med overfor vores spanske kunder, siger Alan Parrott, og fortsætter:

- Derudover har vi planer om at rekruttere ingeniører i Danmark og Sverige, som skal oplæres i Storbritannien og derefter sendes tilbage til Skandinavien.

På turne i Skandinavien
Lige nu har Amada fire personer ansat i Storbritannien, som udelukkende beskæftiger sig med det skandinaviske marked. Derudover trækker de på en stab på ca. 10 ingeniører efter behov.

- Vi har besøgt 72 kunder i de to seneste måneder i Sverige for simpelthen at høre dem, hvad de vil have, og hvilke forventninger de har til Amada, og vi er blevet taget rigtig godt imod, siger Alan Parrott.

- Vi tager den samme tur i Danmark og Norge og starter op i Danmark allerede i næste uge og fortsætter derefter til Norge, tilføjer han.

Kraftig fremgang i Sverige
Han lægger ikke skjul på, at han forventer en kraftig vækst i salget i Skandinavien, og at han allerede ser de første tegn på, at det bliver en succes.

- Vi kan allerede nu se, at Sverige har et stort potentiale. Vi har været i gang i Sverige lidt længere end i Norge og Danmark, og i første kvartal havde vi en stigning i salget på ca. 250 procent sammenlignet med året før - og det er især laser-produkterne, der går godt lige for øjeblikket. Det går lidt langsommere i Danmark og Norge, fordi de startede senere end Sverige, forklarer Alan Parrott.

- Vores mål er at omsætte for 90 mio. euro i år på de markeder, som hører under Amada UK. De 50 mio. euro skal komme fra Storbritannien, de 15 mio. euro fra Spanien, mens vi forventer at Skandinavien vil ligge på samme niveau, slutter han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063