Robuste skibsmotorer skal gøre skibsfart grønnere
Med 16 mio. kr. fra Innovationsfonden vil danske forskere og motordesignere finde løsninger for mere effektive og miljøvenlige skibsmotorer.
En af de store udfordringer i den forbindelse er at forhindre ”kold korrosion” i motorerne, som har vist sig at udgøre et større problem under de ændrede forhold. ”Kold korrosion” er en blanding af syreangreb og mekanisk slid i motoren, som opstår, fordi svovlsyre i højere grad kondenserer på cylindervæggen i motorerne.
Vil modvirke korrosion
SULCOR er et projekt, hvor DTU og MAN Diesel & Turbo er gået sammen med internationale universiteter i et samarbejde om at forstå og beskrive de mekanismer, som ligger bag dannelsen og kondensationen af svovlsyre i motorerne. Det skal vise vejen til at undgå problemerne. Søren H. Jensen, vice president for R&D Low Speed, MAN Diesel & Turbo:
- Igangsættelsen af projektet SULCOR er et vigtigt skridt i forståelsen af korrosionsmekanismerne i forbrændingsrummet i moderne skibsmotorer - mekanismer som har vist sig at føre til store omkostninger i service, og som er meget begrænsende i motordesignet. Vi forventer, at projektet vil vise sig centralt for udviklingen af fremtidige endnu mere effektive og miljøvenlige skibsmotorer.
Henrik Carlsen, institutdirektør på Danmarks Tekniske Universitet, Institut for Mekanisk Teknologi, supplerer:
- Det er meget glædeligt, at Man Diesel og Turbo sammen med DTU nu får mulighed for at gennemføre en stor forskningsindsats, så det i fremtiden er muligt at forstå og forebygge korrosion i de store skibsmotorer. Det er en forudsætning for optimering af driften af motorerne i de store skibe og for udviklingen af nye motorer med lavere brændstofforbrug og emissioner.