23948sdkhjf

Ny innovationsværktøjskasse til plastindustrien

Plastindustrien har gennemført et succesfuldt stykke innovationsarbejde med Valcon Innovation, og sammen har man udviklet en værktøjskasse og innovationsmåling til værdiskabelse.
Innovationsprojektet har omfattet tre faser. Først en innovationsmåling i 18 plastvirksomheder med 6.000 indkomne svar fra ledergrupper, dernæst et konkret innovationsforløb i tre casevirksomheder og til sidst udvikling af værktøjskassen, som foreningens medlemmer får stillet til rådighed.

- Det er næsten som et ”gør det selv kit”, fortæller administrerende direktør Peter Skov fra Plastindustrien.

Vækst kræver andet end produktion
Baggrunden for innovationsarbejdet er, at plastindustrien af historiske grunde har fokuseret meget på selve produktionsprocessen. Som direktør Peter Skov påpeger, at det var jo teknikere og ingeniører, der startede virksomhederne. Og det har ofte givet mindre fokus på en innovativ udvikling af forretningsmodellen samt salg og markedsføring. Innovation er derfor i projektet set som nytænkning bredt set.

- Mange virksomheder mangler klare kriterier for innovation og strategiudvikling, og der er ikke altid enighed om, hvad innovation reelt er i virksomhederne, siger Klavs Tvenge, der på baggrund af projektets målinger kan konstatere, at der en klar sammenhæng mellem graden af innovation og de økonomiske nøgletal i plastindustrien.

Innovationssucces i mindre casevirksomheder
Casevirksomhederne i projektet var igennem et strategiforløb. En af dem var underleverandøren Micotron, og det har virksomheden ikke fortrudt, fortæller administrerende direktør John Klindt.

- Nye kunder spørger som regel: ”Kan du producere 10 % billigere?”. Det er ikke særligt innovativt, mener John Klindt. Netop derfor har forretningsmodellen og salget været i fokus i virksomhedens systematiske innovationsarbejde.

En af konklusionerne fra virksomhedens innovationsarbejde er, at virksomheden skal arbejde på at yde en mere omfattende og indtægtsgivende rådgivning af sine kunder. Målet er at overbevise kunderne om at bruge Micotron, som deres kompetencecenter inden for udvikling og produktion og også sourcing af plastkomponenter, hvis det ikke kan betale sig at producere varen i Danmark.

Ny værktøjskasse – et praktisk innovationsredskab
Alle Plastindustriens medlemmer får nu adgang til at høste gavn af de markante resultater fra innovationsarbejdet med Valcon Innovation. Det sker i et samarbejde med Valcon Innovation, hvor Plastindustriens medlemsvirksomheder nu tilbydes en innovationspakke.

- Vi har en værktøjskasse og en innovationsmåling, som virker og skaber resultater. Nu vil vi sætte innovation på dagsordenen og tilbyde vores værktøj udbredt til medlemsvirksomhederne, fastslår direktør Peter Skov fra Plastindustrien.

Kilde: Plastindustrien - http://www.plast.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111