Nye servicemål for samarbejdet med erhvervslivet
Konkurrencen om de attraktive virksomheder er hård, så i Odense kommune er man i fuld gang med at udforme nye mål for servicen overfor erhvervslivet.
Blandt andet skal alle virksomheder fremover tilbydes et tidligt overblik over deres sagsbehandlingsforløb med angivelse af kontaktperson, tid og involverede myndigheder, ligesom der ikke gives et afslag på en ansøgning før alle alternative muligheder er udtømte. Virksomhederne skal også opleve en proaktiv og opsøgende kommune, fortæller chef for Erhvervskontakten, Mette Beck-Nielsen:
- Vi tilbyder i dag erhvervslivet én indgang til Odense Kommune, så man kun skal henvende sig ét sted. Samtidig skal vi som kommune agere som én udgang. Vi skal ud på virksomhederne, være opsøgende og have en tæt og løbende dialog. Det er ikke nok at vente på at telefonen ringer. I den ideelle verden skal vi ud og møde virksomhederne, før de når at kontakte os, siger hun.
Konkurrencen om de attraktive virksomheder er hård
Servicemålene er formuleret i et tæt samarbejde med bl.a. Dansk Erhverv, Dansk Industri og Fynsk Erhverv. For at få et bredt billede af forventninger og ønsker til det produkt og den service, kommunen leverer, er enkeltvirksomheder og samarbejdspartnere også blevet spurgt.
- Vi ved, at konkurrencen om de attraktive virksomheder er hård i disse år. Og vi ved, at det kan være de små ting, som for eksempel hurtig sagsbehandling, der kan gøre forskellen for om virksomheden etablere sig i byen eller får den længe ventede ordre. Derfor er målet for byrådet at erhvervsbetingelserne i Odense skal være i top, siger rådmand Steen Møller.