23948sdkhjf

Fem pressehærdningslinjer til Fiat fra AP&T

Det er en af de største leverancer, vi nogensinde har haft til en bilproducent, lyder det fra AP&T.
Ordren på den første pressehærdningslinje fra AP&T blev underskrevet i 2007, og to år senere blev den første linje taget i drift i en industribygning på 20.000 m², som blev opført specielt til formålet. Siden da har AP&T leveret yderligere fire installationer, hvoraf den seneste blev taget i drift sidste år. I produktionsløsningerne indgår presser, automation, ovne, robotter og en del værktøj.

Samlet har udstyret en produktionskapacitet på ca.15.000 emner om dagen, og benyttes bl.a. til fremstilling af A-stolper, B-stolper og forstærkninger i døre og gulv. Andelen af pressehærdede emner i Fiats, Alfa Romeos og Lancias forskellige bilmodeller er mellem 10 og 15 procent af karrosseriets vægt (BIW)

Reducerer køretøjets vægt

Fabrikken i Cassino er en af Fiats fem italienske fabrikker med ca. 4.000 medarbejdere og en produktionskapacitet på ca. 1400 biler i døgnet. Her produceres blandt andet Fiat Bravo, Alfa Giulietta og Lancia Delta. Da Cassino-fabrikken er den eneste af Fiats fabrikker, der fremstiller pressehærdede emner, udgør den også en vigtig brik i hele koncernens industristruktur.

"I Cassino fremstiller vi pressehærdede emner, ikke kun til de bilmodeller, der produceres her, men også til dem, der produceres på vores øvrige fabrikker i Italien", fortæler Aldo Balsamo, chef for Cassino-fabrikkens presseværksteder.

De pressehærdede deles kombination af lav vægt og høj styrke gør det muligt at reducere køretøjets vægt – og dermed også brændstofforbrug samt CO2-udslip – samtidig med, at sikkerheden bevares eller forbedres. Pressehærdning gør ligeledes materialet meget formstabilt, fortæller Aldo Balsamo:

"For en af de bilmodeller, der fremstilles i Cassino, er det lykkes os at reducere karrosserivægten med hele 22 procent ved at erstatte foldformerede dele med pressehærdede. Og alle vores bilmodeller, som indeholder pressehærdede emner, har fem stjerner i Euro NCAP", siger han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063