23948sdkhjf

Små virksomheder har størst succes med opkøb

Store virksomheder har langt sværere ved at skabe værdi for aktionærerne end de mindre konkurrenter, når det drejer sig om virksomhedsopkøb.
Det er resultatet af en undersøgelse lavet af KPMG og University og Chicago, hvor man har undersøgt 510 virksomhedshandler i perioden 2000-2004. Den viser, at mindre virksomheder i gennemsnit har en aktiekurs, der er 16 % højere to år efter opkøbet, mens de større virksomheder oplever et fald på 8 %. Det skriver Berlingske Business.

Udover virksomhedens størrelse har også virksomhedens indtjening i forhold til aktiekursen betydning for, om opkøbet bliver en succes, ligesom virksomheder, der tidligere har opkøbt en eller to konkurrenter, har langt større chance for at lykkes med nye opkøb end virksomheder, der her gennemført mere end 10 handler.

- Det er en fordel at have erfaring med opkøb, men integrationen bliver vanskeligere i takt med, at antallet af transaktioner stiger. Det er en stor opgave at integrere mange virksomheder samtidig, forklarer Søren P. Krejler, leder af Transaction Services i KPMG, til Berlingske Business.

Sidst men ikke mindst har virksomheder, der ønsker stærkere distributionskanaler eller økonomisk vækst, større chance for at lykkes med opkøbet end virksomheder, der sigter mod at erhverve sig ny teknologi eller rettigheder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093