Kraftigt træk i lokomotiv af højstyrkestål
Vossloh España har udviklet et nyt dieselelektrisk lokomotiv, hvor konstruktørerne har reduceret chassisvægten med 25 procent ved at anvende højstyrkestål.
Til det nye chassis anvender Vossloh España seks millimeter tykt varmvalset højstyrkestål med en strækgrænse på 500 MPa. Takket være materialet har konstruktørerne kunnet designe en helt ny chassiskonstruktion, hvor godstykkelsen har kunnet reduceres. Resultatet er blevet et betydeligt lettere chassis, hvor såvel førerbeskyttelsen som lokomotivets evne til at absorbere kollisionskræfter er forbedret.
Omkring førerpladsen er chassiset formet som en kurv. Det betyder, at førerpladsen er beskyttet også ved store kræfter i tilfælde af et sammenstød. Lokomotivet er også forsynet med nye kollisionskasser, som fremstilles af avanceret højstyrkestål med en strækgrænse på 700 MPa. Kollisionskassernes opgave er at absorbere kræfterne fra mindre sammenstød, så chassisets struktur ikke påvirkes. Dette minimerer skader og reparationsomkostninger. Kollisionskasserne kan let udskiftes, og for lave omkostninger.
25 procent lettere
Overgangen til højstyrkestål har reduceret chassisets vægt med cirka 25 %. Dette har gjort, at Vossloh overholder de gældende vægtgrænser på trods af, at det nye lokomotiv er udstyret med en både større og mere kraftfuld motor og et bedre kølesystem for forbrændingsluften. Den rette lufttemperatur af forbrændingsluften reducerer mange af de kvælstofilter og andre stoffer, som ellers normalt findes i udstødningen.
Euro 4000 er udviklet hos Vossloh España i Valencia. Her arbejder cirka 800 personer med udvikling og produktion af lokomotiver, sporvogne og andre skinnekøretøjer. De positive erfaringer med højstyrkestål vil blive anvendt i fremtiden. Vossloh España planlægger at øge sin anvendelse af højstyrkestål, og man regner med, at disse ståltyper bliver mere almindelige i togene fremover.
Kilde: SSAB Tunnplåt - http://www.ssabtunnplat.se