Vestas kæmper på vækstmarkeder
Den danske vindmølleproducents markedsandel har ikke rykket sig synderligt på boomende markeder i Asien, Afrika og Latinamerika.
Flere analytikere påpeger overfor avisen, at det er nødvendigt for Vestas at få mere fart på i lande som Indien, Kina og Brasilien, hvis man vil fortsætte med at vokse i de kommende år. Det skyldes især, at det vigtige amerikanske marked går en usikker fremtid i møde, når den såkaldte PTC-ordning udløber i 2016.
Hos Vestas indrømmer koncernchef Anders Runevad, at vindmølleproducenten kan gøre mere på vækstmarkederne, og han har da også tidligere udpeget Kina, Indien og Brasilien til nøglemarkeder for Vestas i fremtiden. Nøglen er for ham en fysisk oprustning i de pågældende lande.
- Først og fremmest handler det om tilstedeværelse. At være til stede i markedet og ikke kun have salgsfolk, men også servicekapaciteter i de forskellige markeder, siger Anders Runevad til Børsen.