Jimco opruster på ledelsesgangen
Svendborgenseren Jes Christiansen overtager den daglige ledelse af virksomheden i Rudkøbing.
Struktur, strategi og systematik er de tre nøgleord for investeringen i den ny medarbejder. Jimco er vokset til en størrelse, hvor det fortsatte salg til de internationale markeder udelukkende kan ske gennem systematisering af ekspansionen. Der er dog også en mere lavpraktisk årsag til, at administrerende direktør og grundlægger Jimmy Larsen uddelegerer noget af ansvaret.
– Sidste år havde jeg mere end 100 dage i udlandet, så det er vigtigt med en i huset, der kan træde til og træffe de rigtige ledelsesmæssige beslutninger. Hvis vi skal fortsætte vores flotte vækst, har vi brug for flere arme og ben med erfaring i eksport. På den måde kan vi fortsætte udviklingen og nå vores driftsmål, forklarer Jimmy Larsen, der begyndte at producere luft- og vandrensningsanlæg i 1993.
Siden da er Jimcos egenudviklede og patenterede UV-C teknologi præmieret med EU’s miljøpris, og produkterne eksporteres i dag til det meste af verden. Jimco brugte et rekrutteringsbureau for at finde den helt rigtige medarbejder, og kandidaternes personlighed blev vægtet lige så højt som deres faglige kvalifikationer.
– Jeg ledte efter en person med hår på brystet. En der tør fortælle mig, når vi gør tingene på en forkert måde. Jes har skabt nogle flotte resultater i både telekom- og smykkebranchen og har stor erfaring med at tænke globalt. Det er en kæmpe fordel at få nogle helt friske øjne på vores arbejdsgange, og Jes er en strateg med værktøjskassen fuld af gode redskaber, fortæller Jimmy Larsen, der fortsat vil varetage rollen som administrerende direktør.
Potentiale for vækst
Den 44-årige Jes Christiansen har en master i international ledelse og kommer fra en chefstilling i en global koncern. Gennem sit tidligere arbejde i Italien og Tyskland har svendborgenseren opbygget et netværk af internationale forbindelser. Han takkede ja til stillingen med overbevisningen om, at virksomheden besidder et uopdyrket potentiale.
– Jimco er et guldæg med et stort uudnyttet potentiale. Virksomhedens anlæg er ifølge kunderne næsten for gode til at være sande. Det budskab skal vi udbrede, så det internationale kendskab til produkterne bliver højere. Ved at finde de rigtige samarbejdspartnere og skabe systematik omkring vores internationale ekspansion kan jeg bidrage til yderligere vækst for Jimco. Virksomheden har potentialet til at tre- eller firdoble omsætningen i løbet af få år. Men intet kommer af sig selv – kun lommeuld – og der skal fuld skrue på nu, siger Jes Christiansen.