Værktøjsgigant vokser i svagt marked
Kraftige investeringer i salg- og markedsudvikling ruster Kyocera Unimerco til fremtidig vækst.
Kyocera Unimercos vice president Anders Hegaard er tilfreds med virksomhedens vækst i både Europa og USA. Foto: Kyocera Unimerco
Den største vækst sker uden for Danmark, hvor Kyocera Unimerco har op mod 80 procent af sin omsætning, og hvor virksomheden forventer yderligere vækst i de kommende år. Specielt Tyskland og USA har haft en rigtig god udvikling.
Tre nye selskaber
Kyocera Unimerco har i de seneste måneder investeret i en produktionsvirksomhed i Litauen, et joint venture i Tyrkiet og et datterselskab i Italien.
- Vi investerer i markeder, hvor vi ser en god udvikling. Vi vil gerne øge vores aktiviteter i Østeuropa, og derfor har vi købt den litauiske produktionsvirksomhed Garsdalo, der servicerer træ- og møbelindustrien i området. Det bringer os samtidig tættere på vores skandinaviske kunder, der har produktion i Østeuropa, siger vice president Anders Hegaard.
I Italien har Kyocera Unimercos aktiviteter nået et niveau, hvor virksomheden har etableret et egentligt datterselskab som platform for yderligere vækst i salget til den italienske metalindustri.
- I Tyrkiet har vi hidtil haft et kontor, men nu har vi startet et joint venture sammen med vores mangeårige tyrkiske partner, Bilginoglu. Vi ejer 70 procent af aktierne i det nye selskab, som vi forventer vil skabe gode resultater i et vækstmarked, siger Anders Hegaard.
Investeringer i produktion, markeder og teknologicentre
Anders Hegaard siger, at Kyocera Unimerco i den kommende tid vil investere yderligere i virksomhedens fabrikker og i salg og markedsføring, både i Europa og USA. Virksomheden vil også etablere flere teknologicentre, hvor kunder og medarbejdere kan blive uddannet i virksomhedens nye teknologier og produkter.
Kyocera Unimerco har i dag egen produktion i Danmark, England, USA og Litauen, foruden en del europæiske salgsselskaber.