Ny strategi mærkes på bundlinjen hos Hosta
Den nordjyske underleverandør havde flot vækst på både top- og bundlinje i 2014/2015.
- Fremgangen skyldes den strategi, vi har lagt for dagen, som stille og roligt er ved at blive ført ud i livet. Det er vores mål at øge eksporten og blive mere systemleverandør, hvor vi håndterer færdige løsninger til kunden. Derudover har vi de sidste to år arbejdet målrettet og struktureret med Lean og i den forbindelse har haft stor glæde af DI’s læringskæder – og det begynder også at vise sig økonomisk, siger administrerende direktør Christian Mosevang.
- Men på trods af strategiskiftet, så prioriterer vi også stadig mindre kunder højt. Vi skærer ikke noget væk, bare fordi der ikke er volumen i det. Vi gør det, vi altid har gjort, og kan levere alt fra prototyper til færdige produkter, uddyber han.
Vokser videre i 2015/2016
Cirka 35 procent af underleverandørens omsætning kommer i dag fra direkte eksport, og den andel forventes at stige i 2015/2016, forklarer Christian Mosevang. Det samme gør den generelle omsætning og antallet af medarbejdere.
- Vores gennemsnitstal for 2014/2015 var 63 fuldtidsansatte, men reelt er vi omkring 70 i dag. Så vi er vokset med omkring 15 i sidste regnskabsår - primært på funktionærsiden, men også maskinmestre, ingeniører, svejsere og så videre. Derudover har vi lavet et strategisk sats på lærlinge, hvor vi i dag har syv lærlinge, hvilket svarer til 10 procent af vores arbejdsstyrke, og det er selvfølgelig for at sikre den fremtidige arbejdskraft, siger Christian Mosevang.
Han forventer, at Hosta Industries vil vokse videre i 2015/2016, både når det gælder omsætning, overskud, medarbejdere, maskiner og kundeemner.
- Et af vores primære fokusområder i det nye regnskabsår er revolverstansning, hvor vi får nye kunder ind, og hvor vi gerne vil vokse yderligere, slutter han.