23948sdkhjf

FH Automation satser på ny pakkerobot

Den østjyske automationsvirksomhed har store forventninger til en ny pakkeløsning til fødevareindustrien.
Når kunderne står i supermarkedet, er det vigtigt, at varerne præsenterer sig pænt på hylden. Det betyder, at de skal stå i snorlige rækker med fronten vendt mod kunden.

Det er i sagens natur en tidskrævende opgave, hvis butikspersonalet hele tiden skal sørge for det, og det er netop den observation, der ligger bag et helt nyt pakkeanlæg, som er udviklet af FH Automation.

- Vi har prøvet at kigge fremad og se, hvad kravene bliver på sigt. Det her er en løsning til alle de fødevarevirksomheder, der producerer til detailleddet, hvor man i stigende grad ønsker at placere produkterne ens hver gang, forklarer Per Johansson, salgschef hos FH Automation.

Fire robotter arbejder sammen
Hele pakkemaskinen er udviklet fra bunden hos Horsens-virksomheden til en kunde, der producerer marmelade, og teknikerne er nu i gang med at teste den, inden den ryger ud til kunden.

- Anlægget har en ”bakkerejser”, der rejser bakken og kan klare et givet antal formater. Den her er programmeret til 20 forskellige bakkeformater, fortæller Per Johansson.

Pakkeanlægget kobles på kundens fyldelinje, og herefter kører de færdige produkter gennem en visions-enhed, som kommunikerer med de fire Kuka-robotter.

- Robotterne placerer produkterne efter facing-princippet, så etiketten altid vender ud mod kunden. Selve robotsystemet er skalerbart, alt efter hvor hurtigt kundens fyldestation arbejder. Kapaciteten kan skaleres fra 40 til 160 enheder i minuttet, og der vil i princippet kunne bygges flere robotter på. Så løsningen er fremtidssikret også for dem, der udvider deres produktion, lyder det fra Per Johansson.

Både gribe-værktøjerne, bakkerejser, styringstavle og servo-motor er designet af FH Automation, ligesom al programmering også foregår inhouse. Robotterne leveres som nævnt af Kuka, og derudover har FH Automation underleverandører til at producere alle metalkomponenter.

- I mange år har man brugt robotter til at palettere ude på lageret, men vi rykker en tak længere ind i produktion, hvor der har været meget manuelt arbejde. Der er faktisk ikke ret mange robotter inde i produktionen, der håndterer produktet, forklarer Leif Rasmussen, salgsdirektør hos FH Automation.

Udenlandsk potentiale
Han er ikke i tvivl om, at der er et marked for maskinen, og at det samtidig kan blive en god business case for kunderne.

- Det er en overbygning på pick-and-place i og med, at den håndterer produkter, som skal placeres præcist i en bakke. Og jeg er ikke stødt på en konkurrent, der tilbyder en lignende løsning, siger Per Johansson.

- Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvad den kan bruges til. Alt hvad der er på glas eller i en beholder kan bruges til det her, så der er muligheder i det meste af fødevareindustrien. Men også hvis man kigger på produkter som shampoo, barbarskum og så videre, så skal det jo også stå præcist på bakker, uddyber salgschefen.

Han forventer også at kunne skabe interesse for maskinerne i udlandet.

- Vi har relativt lidt salg til udlandet nu, men vi har gode kontakter i specielt Sverige. Det svenske marked er ret interessant for os, for vi har en ide om, at investeringskronerne sidder lidt mere løst deroppe nu, end de har gjort, forklarer Leif Rasmussen, der også finder det oplagt at sælge løsninger på det tyske marked.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093