SOS: Oliekrisen åbner de lukkede døre til forhandlingsbordet
Offshore-reparatøren Safe Ocean Service oplever, at den lave oliepris har skærpet indkøbernes omkostningsfokus
- Jeg har tidligere været projektleder på renoveringer af rigge, og her kunne jeg se et stort potentiale. I starten troede vi, at vi kun skulle lave projektledelse, men der gik ikke tre måneder, så var vi 25 mand og i fuld sving, fortæller Chris Durhuus, der er administrerende direktør og medejer hos Safe Ocean Service, der nu beskæftiger cirka 60 mand.
Safe Ocean Service tager ud på platforme og rigge rundt i hele verden, hvor virksomheden er totalleverandør på reparationsopgaver. Medarbejderne reparerer alt fra roterende udstyr som boreudstyr, ventiler, pumper og kraner til at bygge stilladser, beboelse og stå for malerarbejde.
Krisen åbner lukkede døre
Hos Safe Ocean Service mærker man, at oliekrisen har åbnet dørene hos kunder, hvor det før var umuligt at komme ind. Kunderne er nødt til at vende hver en krone, og her bliver leverandørsamarbejdet også taget op til revision.
- Krisen betyder, at vi aldrig har haft så store forespørgsler, som vi har nu. Vi har heller ikke haft så nemt ved at komme ind ved nye kunder, og derved få mulighed for at byde på projekter. Jeg ser udviklingen positivt på den korte bane. Men det er klart, at oliepriserne igen stiger på et tidspunkt, men så er vi forhåbentlig allerede inde, siger Chris Durhuus.
De åbne døre har allerede resulteret i vundne opgaver, og der er samtidig store opgaver på vej.
- Vi sidder og regner på nogle kæmpe job lige nu, som skal effektueres i andet kvartal og omkring sommerferien, hvor der er shutdown på platformene, fortæller direktøren.
Reparatøren arbejder i øjeblikket på fire rigge, som alle er eller skal laves om til beboelsesplatforme. Direktøren sammenligner opgaverne med at syne en bil, hvor alt skal renoveres og gøres klar.
- Man skal komme med et koncept og have nogle gode medarbejdere. Men opgaverne kommer kun ved hårdt arbejde, og ikke fordi man er en flink fyr, siger Chris Durhuus.
- Kunderne skal tro på, at man kan løfte sådan en opgave. Prisen er også afgørende, men kunden skal have tilliden.