23948sdkhjf

22 tons stål sikrer bevægelse i verdens største pariserhjul

I Beijing er man i gang med at opføre verdens største pariserhjul, der vil stå færdigt i 2009. Forlystelsen vil nå op i 208 meters højde og have plads til 1.920 gæster ad gangen. Schaeffler Group leverer de sfæriske FAG rullelejer, der skal sikre rotation af selve hjulet – lejer af dimensioner, der vel at mærke ikke tidligere er set på markedet.
Det har taget lejeproducenten halvandet år at udvikle og producere de to sfæriske rullelejer, der netop er på vej mod Kina. Lejerne har en udvendig diameter på 3.200 mm og en indvendig boring på 2.600 mm. Lejeringene er 630 mm brede, og hvert leje er udstyret med 118 ruller. Hvert rulningselement vejer alene 20 kg, og et leje vejer over 11 tons.

20 minutter tager det at komme turen rundt i det 208 meter høje pariserhjul, og lejerne vil således blive placeret i 108 meters højde. Lejernes dimensioner er imponerende i sig selv, men det er først, når man står ved siden af de færdige skinnende lejer, at det for alvor går op for én, hvilke dimensioner, der er tale om: gigantiske og aldrig set magen til.

Hos Schaeffler var man også forbløffet over de dimensioner og krav til ydelse, som Great Wheel Corporation i sin tid fremlagde for lejeproducenten. Et sfærisk rulleleje, der kunne matche disse krav fandtes ikke på markedet. Schaeffler Group havde dog visse erfaringer fra lejekonstruktionen til navet på det kendte ”London Eye”, som på daværende tidspunkt var verdens største pariserhjul. Men med en udvendig diameter på 2.600 mm passer lejerne i Londons pariserhjul blot ind i boringen på de nye Beijing lejer.

Derfor var det i første omgang et spørgsmål, om hvorvidt det overhovedet ville være muligt at konstruere lejerne til det nye pariserhjul i Beijing. Ville produktionsmaskinerne hos Schaeffler Group kunne håndtere et leje med de dimensioner, herunder blandt andet maskinen til hærdning af lejet. Og hvordan ville materialet reagere? Eksempelvis viste det sig, at diameteren på lejeringene ændrede sig ca. en centimeter under varmebehandlingen. Herefter måtte der genskabes en nøjagtighed på µ-niveau.

Opgaven er imidlertid løst, og de færdigproducerede lejer er nu på vej mod Kina, hvor næste udfordring bliver montagen. Til det formål har man bygget et 100 meter højt tårn, der skal løfte lejerne op til navet. Hertil har det været nødvendigt at udstyre lejerne med boringer til skruebolte for at kunne løfte de 11 tons tunge lejer. Umiddelbart en simpel opgave, men igen var det et spørgsmål om, hvorvidt gevindet på skrueboltene ville kunne modstå de enorme belastninger. Dette resulterede i flere tests undervejs, for en ting står klart – sikkerheden i applikationer af den kaliber har største prioritet.

Projektet har givet en masse erfaring, som Schaeffler Group vil kunne drage nytte af i fremtiden. Lejeproducenten har nemlig allerede modtaget ordrer på lejer til pariserhjul i både Berlin og Orlando.

Kilde: Schaeffler Group - http://www.schaeffler.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11