23948sdkhjf

Bladt Industries skal konstruere 225 meter gangbro

Bliver hovedentreprenør på byggeriet af Køge Nord Station.
Banedanmark har indstillet Bladt Industries til at bygge Køge Nord Station, der er en del af Danmarks første højhastighedsbane mellem København og Ringsted.

Hovedentreprisekontrakten omfatter en 225 meter lang gangbro, der forbinder S-banen med den nye højhastighedsbane og Lille Syd-banen samt anlæg af perroner, trapper, rulletrapper og elevatorer.

- Med indstillingen af Bladt Industries som entreprenør på anlægget af Køge Nord Station har projektet rundet endnu en vigtig milepæl. Vi glæder os til at se stationens spændende design ført ud i livet, og vi ser frem til samarbejdet med Bladt Industries, udtaler projektdirektør Jette Aagaard.

Bag stationens design står de danske arkitektfirmaer Cobe og Dissing+Weitling, som i samarbejde med Cowi har skabt et nyt, markant vartegn for grøn mobilitet. Visionen for Køge Nord Station er at fremme togtrafikken ved at tilbyde lette skiftemuligheder for alle passagerer, der skifter mellem tog, bil, bus og cykel.

Klar til endnu et kunstværk
Bladt Industries har senest markeret sig som hovedentreprenør på gang- og cykelbroen ”Byens Bro” i Odense – et projekt som netop er blevet belønnet for godt og smukt byggeri.

- Vi har lige bygget et kunstværk i Odense, så nu tager vi det næste. Vi er meget stolte og glæder os meget, siger Kim Bringsjord, division manager for Infrastruktur i Bladt Industries.

Byens Bro strækker sig over 20 trafikerede jernbanespor og er opbygget som en asymmetrisk skråstagsbro, hvor brobanerne udgøres af dobbeltkrumme buer, der elegant slår sig hen over baneterrænet vest for Odense Banegårdscenter. Broen består af 135 meter opsvejste, lukkede stålkassedragere med en samlet vægt på 850 ton, to styk 90 meter lange ramper i beton samt to styk syv meter høje betontrapper.

Færdig i 2018
Køge Nord Station kommer fra udgangen af 2018 til at binde Danmarks mest trafikerede motorvejsstrækning, Køge Bugt Motorvejen, sammen med den eksisterende S-togslinje og den dobbeltsporede højhastighedsbane mellem København og Ringsted.

Anlægsarbejdet forventes påbegyndt i 2016 og afsluttet i 2018. Stationen åbner, når den nye bane tages i brug i december 2018.

Banedanmark forventer at underskrive kontrakt med Bladt Industries i uge 25.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125