23948sdkhjf

Fire virksomheder nomineret til Swedish Steel Prize 2008

Uddelingen af den internationale konstruktionsudmærkelse Swedish Steel Prize nærmer sig. Fire europæiske virksomheder er nominerede til årets pris, som er den tiende i træk, der uddeles. Den 20. november udnævnes vinderen i forbindelse med en jubilæumsmiddag i Blå Hallen i Stockholms Stadshus.
Swedish Steel Prize blev indstiftet for ti år siden af SSAB Tunnplåt med det formål at stimulere virksomheder verden over til at øge anvendelsen af højstyrkestål i deres konstruktioner. Siden da er andelen af højstyrkestål vokset kraftigt og fortsætter med at vokse. Bag udviklingen ligger behovet for lettere, stærkere og mere miljøtilpassede produkter.

– Typerne af højstyrkestål har store fordele sammenlignet med andre materialer. De er stærke og nemme at anvende og giver lette og fine konstruktioner, som klarer flere opgaver. Hertil kommer et meget konkurrencedygtigt omkostningsbillede. Swedish Steel Prize har i ti år belyst ståltypernes muligheder. Årets fire nominerede bidrag har alle anvendt avancerede typer af højstyrkestål og lever op til de tidligere pristageres høje niveau, når det gælder kreativitet og banebrydende konstruktionstænkning, mener Martin Lindqvist, chef for SSAB’s Division Tunnplåt.

Årets fire kandidater til Swedish Steel Prize er:

Kuhn Audureau fra Frankrig, som har udviklet en ny arm til græsslåningsaggregater til montering på traktorer til klipning af vejrabatter og vejkanter. Armkonstruktionen i højstyrkestål er mere end 20 % lettere end tidligere modeller og har cirka 20 % bedre lastkapacitet. Konstruktionen bidrager til lavere brændstofforbrug, bedre ergonomi og mindre belastning af køretøjet.

LKAB , Sverige, nomineres til prisen for en ny jernbanevogn, som løser virksomhedernes behov for at transportere mere jernmalm. Den nye vognkonstruktion i højstyrkestål er lettere og også mere slidstærk end tidligere modeller. Resultatet er en mere vedligeholdelsesfri vogn med cirka 25 % højere lastkapacitet. Uden at totalvægten påvirkes, tager den nye vogn 100 ton malm sammenlignet med tidligere 80 ton. Miljøkonsekvensen er et lavere energiforbrug pr. transporteret ton malm.

Modec fra Storbritannien udvikler eldrevne transportkøretøjer og har ved hjælp af højstyrkestål udviklet et nyt let og stærkt chassis. Chassiset i højstyrkestål er grundlaget for et nyt køretøj, som har bedre lastkapacitet, hvilket giver direkte fordele for miljøet. Virksomheden har også opnået en enklere produktion og lavere materialeomkostninger.

Silos Cordoba , Spanien, er nomineret til årets Swedish Steel Prize for udviklingen af en ny silokonstruktion i højstyrkestål. Virksomheden er storproducent af modulbyggede siloer, som produceres på fabrikken og slutmonteres hos kunden. Den nye konstruktion er cirka 25 % lettere, enklere at montere og cirka 30 % billigere at transportere. De lavere transportomkostninger beror for en stor del på lavere brændstofforbrug som følge af mindre vægt.

Prisuddelingen foregår om aftenen den 20. november og afslutter en tre dage lang begivenhed med hundreder af deltagere fra værksteder og industri fra hele verden.

Kilde: SSAB - http://www.ssab.se

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094