23948sdkhjf

Virkelighedsnær undervisning på Erhvervsskolerne Aars

15 elever på smedeuddannelsen har i efteråret arbejdet med et projekt omkring biobrændstof. For at gøre projektet virkelighedsnært blev målet for projektet, at eleverne skulle fremstille et mobilt rapsolie raffinaderi.
Som udgangspunkt for projektet fik eleverne en rapsoliepresser udlånt fra BT-Maskinfabrik i Dybvad.

Opgaven, som de 15 smedelærlingene fik stillet, indeholdt ideudvikling, tegning og fremstilling af emner, som skulle kunne klare en række processer som f.eks. transport af rapsfrø fra marken, intern transport og rensning af rapsfrø samt intern transport, filtrering og bundfældning af rapsolie.

Eleverne blev inddelt i seks grupper, som ved lodtrækning fik tildelt en proces, som de herefter skulle løse. Ved at løse opgaven fik eleverne blandt andet testet deres samarbejdsevner og kreativ og teknisk kunnen.

Ud over at arbejde med det faglige i projektet, så indgik projektet også i fysik-undervisningen, bl.a. med emner som oliens brændværdi, tryk og energioverførsel.

I samfundsfagsundervisningen blev emner som vedvarende energi, bioenergi, omkostninger, miljøforhold og samfundsøkonomi inddraget.

Hvordan gik det så ?
Demonstrationsanlægget står nu færdigt, og eleverne har med tilfredshed kunne konstatere, at det er lykkedes at løse den stillede opgave.

Undervejs i processen oplevede de alle de frustrationer, som kommer i løbet af et projekt. Specielt kommenterede alle, at et af de vigtigste aspekter, som kan afgøre om et projekt bliver en succes eller en fiasko, er gruppernes evne til at samarbejde.

Samtidig var alle også enige om, at projektet har været både motiverende og lærerigt.

Når Erhvervsskolerne Aars holder åbent hus den 4. februar, vil der være mulighed for at se demonstrationsanlægget i funktion.

Læs mere om Åbent Hus på Erhvervsskolerne Aars her: http://www.esaars.dk

Kilde: Erhversskolerne Aars.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079