Lego på rette kurs
Strategien er lykkedes for legetøjsgiganten Lego, der har formået at forvandle underskud til overskud. Der er dog stadig et stykke vej for koncernen, der står over for store strategiske udfordringer.
Omsætningen steg også i 2005 fra 6.315 mio. kroner til 7.050 mio. kroner, mens årets resultat efter skat udgør 505 mio. kroner mod et minus på 1.931 mio. kroner i 2004.
- Jeg betragter resultatet som tilfredsstillende på baggrund af det meget vanskelige marked, vi opererer i, siger adm. direktør Jørgen Vig Knudstorp.
- Samtidig er det yderst tilfredsstillende, at vi nu har skabt det økonomiske fundament, der skal til for atter at gøre Lego-koncernen til en værdiskabende virksomhed. Det er en imponerende præstation, som kun er lykkedes på grund af en meget stor indsats fra vore medarbejdere, fortsætter han.
Den handlingsplan, som Lego igangsatte ved begyndelsen af 2004, har dermed leveret de forventede finansielle resultater. Lego står dog fortsat med betydelige strategiske udfordringer, men den finansielle krise er overvundet.
Omsætning
Stigningen i omsætningen skyldes en global salgsfremgang. På trods af en generel tilbagegang for traditionelt legetøj har Lego erobret markedsandele på de fleste markeder.
Den stigende omsætning skyldes bl.a. en endnu tættere dialog med detailhandlen og muligheden for derved bedre at kunne imødekomme kundernes ønsker og behov.
BIONICLE linjen var også i 2005 Lego-koncernens bedst sælgende produktlinje.
Forventninger til 2006
2006 bliver endnu et vanskeligt år for Lego. Det globale legetøjsmarked forventes fortsat at formindskes i størrelse, og de strategiske udfordringer vil derfor fortsætte for udbydere af traditionelt legetøj.
Med fokus på genopbygningen af en stærk kerneforretning med klassisk konstruktionslegetøj er det forventningen, at Lego i 2006 vil fastholde sin markedsposition som en mindre, men finansielt stærkere og mere konkurrencedygtig koncern.
2006 vil ikke indeholde filmlanceringer, der understøtter eksisterende eller nye produkter, og koncernens omsætning forventes at vise et mindre fald i forhold til 2005.
Fokus på indtjening både gennem produkt- og kundelønsomhed og gennem effektivisering, blandt andet ved hel eller delvis udflytning af produktion til lavtlønsområder, vil fortsætte.
- I de kommende år vil vi først og fremmest koncentrere os om en forbedring af lønsomheden i virksomheden. Det skal ske gennem effektivisering og besparelser. Først når en tilfredsstillende lønsomhed er sikret, vil vi atter sigte efter vækst i omsætningen, siger Jørgen Vig Knudstorp.
På den baggrund forventer Lego i 2006 et resultat før skat i niveauet 500 mio. DKK, mod 456 mio. DKK i 2005, hvilket understreger behovet for fortsat at øge indtjeningen i de kommende år.
Kilde: LEGO. http://www.lego.com