4.000 arbejdspladser sikret med Nordsøaftale
Regeringen og Maersk Oil, på vegne af Dansk Undergrunds Consortium (DUC), har onsdag underskrevet en ny aftale om vilkårene for olie- og gasudvinding i Nordsøen. Det bekræfter begge parter.
Mere om Nordsøaftalen Nordsøaftale giver nye maritime job Mærsk trækker sig fra Tyra-møde i sidste øjeblik |
Under den nye aftale vil skatten, selskaberne skal betale, blive sænket de næste ni år. Stiger olieprisen til over 75 dollar per tønde - fra et nuværende niveau omkring 50 dollar - vil den skatterabat dog skulle betales tilbage.
Maersk Oil har ikke truffet den endelige beslutning om at genopbygge Tyra, som har behov for enorme investeringer efter mere end 30 års produktion i Nordsøen. Men med aftalen vil selskabet og partnerne i DUC arbejde videre med en genopbygningsplan for feltet, skriver Maersk Oil, der sigter på en endelig investeringsbeslutning ved udgangen af 2017.
- Aftalen gør den danske del af Nordsøen til et mere konkurrencedygtigt område for olie- og gasselskaber med hensyn til investering og udvikling af nye projekter. En genopbygning af Tyra-feltet kan blive en katalysator for forlængelse af aktiviteterne i den danske del af Nordsøen, siger driftschef Martin Rune Pedersen fra Maersk Oil i en pressemeddelelse.
Aftalen vil give et stort boost til offshore-industrien, som er koncentreret om Esbjerg, hvor omkring 200 virksomheder arbejder med olieselskaberne i Nordsøen. En af dem er Semco, som er glade for aftalen.
- Jeg befinder mig lige nu i Norge og har fået den glædelige nyhed hjemmefra. Det giver tro på fremtiden. Nu får vi endelig vished og afklaring over de mange randprojekter i Nordsøen, som indtil nu ikke har været rentable. Med en genopbygning af Tyra-feltet bliver det nu nemmere at koble dem på den infrastrukturelle motorvej i Nordsøen, siger Steen Brødbæk, administrerende direktør hos Semco Maritime til jv.dk.
Det forventes, at aftalen vil sikre omkring 4.000 arbejdspladser.
Tyra-feltet er særligt vigtigt, da over 90 procent af gassen i den danske del af Nordsøen passerer igennem Tyras faciliteter på vej mod land.
Som et led i genopbygningsplanerne vil feltet dog blive tvunget til at lukke ned i december 2019, før det efter planen genåbner i marts 2022. Det er nødvendigt for at renovere og løfte de mange platforme, der står på usikker grund, samt tilslutte ny infrastruktur.
Maersk Oil sætter onsdag ikke tal på genopbygningsplanen, men har tidligere nævnt et beløb på omkring 30 mia. kr.
Den nye aftale er desuden betinget af en godkendelse i Folketinget.
Fakta: Det indeholder aftalerne Genopbygningen vil muliggøre udvinding af forventet 129 mio. tønder olie Tredjepartsadgangen til infrastrukturen i den danske del af Nordsøen forbedres Der etableres en pulje på 100 mio. kr. til grønne initiativer i relation til olie og gasindvinding Der indføres et investeringsvindue fra 2017-2025, hvor rammebetingelserne for investering i Nordsøen midlertidigt forbedres. Dette indebærer: - Kulbrintefradraget hæves over en seksårig periode fra 5 procent årligt til 6,5 procent årligt - Satsen for saldoafskrivninger i kulbrinteskatten hæves fra 15 til 20 procent - Fradragstidspunktet for de to ovennævnte fradrag ændres, fra tidspunktet hvor investeringerne tages i brug, til betalingstidspunktet Aftalen sikrer, at hvis oliepriserne stiger til mindst 75 dollars per tønde, som staten forventer, så skal selskaberne starte med at betale skatterabatten tilbage. Den midlertidige skatterabat medfører et mindreprovenu for staten. Dette finansieres af følgende initiativer på erhvervsområdet: - Afskaffelse af forskudsmomsordningen Kilde: Finansministeriet |
Ritzau/Finans