Den lyserøde æggebakke: En god forrentning i skæve løsninger
Kellpo skal til at vænne sig til at kalde sig plastproducent. Siden midten af 1990’erne har virksomheden været en stolt leverandør af værktøjer til plastproducenter, men for to år siden valgte de selv at træde ind produktionen af plastemner til primært fødevareindustrien.
Nu råder virksomheden både over en værktøjsmager-del og en plastproducerende del, der går hånd i hånd i virksomhedens samlede produktion. Værktøjsmageren har så at sige fået sig fået en ny kunde – fabrikken selv.
- Det har givet os en helt anden bevægelighed i vores plastproduktion. Vi kan gå fra tegning til færdigt produkt på under fem måneder, fordi vi selv kan lave værktøjerne til det hele, siger Kellpos grundlægger og administrerende direktør Kjeld Pedersen.
Forspring i produktionen
Han uddyber, at denne fleksibilitet har giver plastproduktionen et forspring når nye produktioner går i gang netop fordi, de er leverandør af deres eget værktøj.
Samtidig betyder fleksibiliteten, at virksomheden satser mere på produktion af produktorienteret fødevare emballage, dvs. der, hvor emballagen er udviklet til et konkret produkt fra kunden.
- Det er den type specialopgaver, vi gerne vil have. Der er masser af producenter, der kan lave volumenproduktion, vi vil hellere koncentrere os om de kunder, der har specifikke problemer, og hvor vi kan få lov at folde os lidt kreativt ud, siger Kjeld Pedersen
Lyserød æggebakke
Et godt eksempel på en af Kellpos specialopgaver er Eggyplay, en sprøjtestøbt æggebakke i polypropylen, som ægproducenten Hedegaard lavede en bestilling på.
Hedegaard ønskede et produkt, der adskilte sig fra den klassiske æggebakke i pap, og som samtidig var lidt sjov og anderledes. Sammen med kunden eksperimenterede Kellpo med at lave en æggebakke, der kunne rumme nogle flere funktioner end bare opbevaring.
- Vi udviklede en bakke, der også kan gå i opvaskemaskinen, så forbrugeren kan bruge den igen og igen. Desuden fås den i flere farver og så kan den stables ligesom Legoklodser. Det sidste er en sjov feature at få med ind i produktet, der adskiller det markant fra andre produkter på markedet, siger Kjeld Pedersen, og tilføjer:
- Mange producenter lever af, at deres produkt skiller sig ud, og det starter først og fremmest ved emballagen. Derfor synes vi, der er en god forretning i at lave de mere skæve løsninger, hvad enten der tale om store eller små produktionsserier, siger Kjeld Pedersen.