FAG lejer i London Eye fylder rundt
I ti år har Londons Millennium Wheel været åben for publikum. Med tiden har pariserhjulet udviklet sig til én af hovedstadens største turistattraktioner og kan næsten betragtes som Londons vartegn i det nye årtusinde.
Det 135 meter høje pariserhjul, som består af ca. 1.500 ton stål, roterer ved hjælp af to dobbeltradede FAG sfæriske rullelejer, der er indbygget i navet som en kombination af styre- og frileje. Styrelejet har en udvendig diameter på 2,66 meter, vejer 6,3 ton og er monteret fast på akslen. Frilejet har en udvendig diameter på 2,62 meter, vejer 5,2 ton og kan bevæge sig frem og tilbage, for på den måde at udligne udvidelse pga. varme.
Kan leve i 50 år
De sfæriske rullelejer har en levetid på over 50 år. Med jævne mellemrum bliver lejerne undersøgt af specialister for at sikre en fortsat pålidelig og fejlfri funktion. Ved hjælp af endoskopiske undersøgelser af løbebaner og rulningselementer er det muligt at opdage eventuelle skader på et tidligt stadie. Ligeledes udtages der jævnligt fedtprøver, som undersøges for partikler og andre forureningselementer.
Skulle det blive nødvendigt at demontere lejerne, er de konstrueret således, at det er muligt at trække frilejet hen over styrelejet, da førstnævnte har en større boring (frileje 2,1 meter og styreleje 2,04 meter). Begge lejer kan demonteres fra én side, og hvis lejet skal demonteres, kommer det til at foregå fra flodsiden, da pariserhjulet kun hviler på ét støtteben. Denne enkle tilgang sparer tid og penge.
Ud over lejerne i navet, sikrer ELGES ledlejer i støttebenene, at London Eye holdes i en korrekt position. De store ledlejer gør det muligt at bevæge hjulet fra den horisontale position over floden under montageforløbet til den vertikale slutposition. Herefter sørger ledlejerne for at udligne og kompensere for selv de mindste udefra kommende påvirkninger, eksempelvis forårsaget af vinden.
Større opgaver venter
Siden Schaeffler udviklede FAG lejerne til London Eye har lejegiganten været den foretrukne udviklingspartner og leverandør til de krav og udfordringer, som den type projekter stiller til ingeniører og lejer.
London Eye var i flere år det største pariserhjul i verden, men efterhånden er man ved at bygge og realisere pariserhjul med endnu større dimensioner rundt om i verden.
Eksempelvis leverer lejeproducenten også de enorme lejer til navet i Beijing Wheel, som er under opførelse. Pariserhjulet i den kinesiske hovedstad kommer til at måle 208 meter i højden. Lejerne til hjulet har en udvendig diameter på 3,2 meter og en indvendig boring på 2,6 meter. Lejeringene måler 630 millimeter i bredden, og hvert leje vejer 11 ton – et leje med disse dimensioner er aldrig set før.