Siltec indtager USA
Ledelsen hos Siltec ser især muligheder i levnedsmiddelindustrien på den anden side af Atlanten. Et mangeårigt kerneområde på den europæiske scene som nu skal slå døren ind til et nyt marked. Konkrete forespørgsler fra den amerikanske mejerisektor pirrede nysgerrigheden hos direktør Frank Gasbjerg så meget, at han iværksatte en analyse af mulighederne. Det skriver Siltec i en pressemeddelelse.
- Der var henvendelser fra USA på Interpack i Düsseldorf. Første gang ligger flere år tilbage. Da billedet gentog sig på andre tyske messer, tog jeg tråden op. Der kom et par ordrer i hus, og tilbagemeldingerne var positive. Men det var ikke nemt, siger han og hentyder til, at omstændelig logistik og små leverancer generelt er to uforenelige størrelser.
Derfor sendte han en mand til USA for at undersøge markedet nærmere. Samtidig blev der etableret kontakt til et business-netværk, og man fik de juridiske dokumenter på plads.
- Vi besøgte også flere messer og fik vores første agent. Starten har budt på mange udskrivninger, men det er nødvendige investeringer.
Stort land, stor repræsentation
Frank Gasbjerg fortæller videre, at man har udstillet i eget navn i Sacramento, Chicago og Las Vegas. Udover mejerisektoren er fiskeindustrien og maskinbyggersegmentet interessante områder, som bliver angrebet via en tæt repræsentation af agenter. Indtil videre er man til stede i 45 stater.
- I nogle stater er vi repræsenteret ved flere forhandlere, men det er jo et rimeligt stort land, siger Gasbjerg med et smil og tilføjer, at man igen har booket plads på messer i Chicago og Las Vegas.
Her handler det både om at finde flere agenter og udbrede kendskabet til produkterne. Indtil videre har interessen for de hygiejniske kabelføringssystemer fra Silkeborg været meget tilfredsstillende.
- Mange derovre bruger lukkede kabelbakker, som besværliggør rengøringen. Produktionscheferne kan godt lide fleksibiliteten i vores systemer. Især at de nemt kan tilpasses hver enkelt maskine i produktionen.
Fra Washington til Den Mexicanske Golf
I forhold til markedsandelen på det europæiske marked, og i særdeleshed i de tysktalende lande, er der stadig lang vej. Frank Gasbjerg lægger vægt på, at man er på plads med et fornuftigt setup, og at der kommer ordrer i bogen. Fra mejerier i Washington til fiskefabrikker ved Den Mexicanske Golf. Netop den type kunder man gerne vil servicere ”over there”.
- De er lige i målgruppen. Det er dér, vi kan gøre en forskel. Nu handler det om at få flere dedikerede agenter i hus. Så skal kunderne nok følge efter. Det kan vi allerede nu konstatere, slutter Gasbjerg.
/he