23948sdkhjf

Drevbaseret sikkerhedsteknik nu også til decentralt brug

Automatik 2010: Den nye decentrale frekvensomformer 8400 motec fra Lenze klarer nemt udførelsen af drevopgaver på stedet i kombination med reduktion af omkostninger.
Lenze udvider med den nye motoromformer 8400 motec drev- og automationsplatformen L-force inden for området decentrale drev. Produkterne, der præsenteres på Automatik 2010, findes i effektområdet fra 0,37 til 1,5 kW. Yderligere størrelser er under udvikling.

Decentrale drevløsninger sparer kostbar tid på alle trin: Fra installation, idriftssættelse og til service. Mange optioner og tilbehør gør integration af anlæg mulig og betyder omkostningseffektive drevløsninger. 8400 motec er konstrueret som ”plug & drive” med det formål at gøre installationstiderne så korte som muligt. Alle omformerens tilslutninger – fra det skærmede motorkabel, netforsyningen og til feldbusforbindelse samt tilslutning af sensorer er derfor udstyret med standardiserede forskruninger eller stik.

En lille men fin detalje ses på enhedens overflade, hvor definerede statusfarver er tydeligt vist og gør den første diagnose lettere – også fra større afstande og øvrige vanskelige forhold. Det er meget hurtigt at foretage udskiftning af omformeren ved service – der skal blot løsnes fire skruer. Kablingen bibeholdes og parametreringen af den nye omformer sker helt enkelt ved at flytte det eksisterende hukommelsesmodul.

Decentral drevteknik understøtter modulopbygning
Den centrale hukommelsesenhed er meget brugervenlig. Hukommelsesmodulet er en del af det gennemgående koncept i L-force-verden og indeholder alle omformerens parametre. Derfor kan omformeren parametreres allerede inden idriftsættelsen. Modulet isættes i omformeren på stedet – og straks er omformeren driftsklar. Fordi den tidsrøvende parametrering af enkelte styringer bortfalder, og data kan kopieres ubegrænset til moduler er der et stort besparelsespotentiale inden for seriebyggede maskiner.

Intelligent energiudnyttelse
For effektivt at kunne udnytte den anvendte energi i driftsfasen, skal den afgivne effekt fra det elektriske drev tilpasses det faktiske behov i den respektive applikation. Ved dimensioneringen skal der derfor tages højde for både maximumbehov og drifsmæssige udsving. Selv om den optimale virkningsgrad af drevsystemer som oftest ligger i et snævert område omkring dimensioneringseffekten, bliver mange drev bevidst overdimensioneret for at være på den ”sikre side”. Det har i to ulemper: en mindre energieffektivitet på grund af stigende tab ved drift under delvist belastning samt højere anskaffelsespris som følge af for stort dimensionerede komponenter.

Derfor sker effektiviteten i 8400 motec i håndteringen af energien: et teknologisk highlight er VFC eco-modus (Voltage Frequency Control economic). Den tilpasser på intelligent vis magnetiseringsstrømmen til det faktiske lastbehov. Under drift med delvis belastning kan virkningsgraden øges betydeligt, og der kan opnås energibesparelser på op til 30 %.

Drive Package
Det er lykkedes Lenze at sammensætte en overbevisende drevpakke med kombinationen af den decentrale frekvensomformer 8400 motec, de ligeledes helt nyt trefasede MF motorer og de højeffektive L-force gear. De nye L-force trefasede MF motorer kan for første gang udnytte de muligheder, som frekvensomformerdrift giver. Med en konsekvent dimensionering til omformerdrift kan byggestørrelsen reduceres med en til to størrelser med samme udgangseffekt. I modsætning til almindelige trefasede motorer opnås hermed en servolignende kompakthed og dynamik. Sidstnævnte skyldes primært den mindre inerti som følge af den mindre aksehøjde ved tilsvarende effekt. Det i forhold til normmotorer lavere inertimoment reducerer energiforbruget yderligere ved hastighedsændringer

De omformeroptimerede trefasede MF motorer har foruden et stort omdrejningsområde fra 1:24 også en høj energieffektivitet. Der opnås derfor et helt igennem effektiv drevsystem med den på motoren monterede decentrale frekvensomformer og de direkte påbyggede vinkel- eller aksialgear. Foruden de høje virkningsgrader for gear og motor tilbyder frekvensomformeren 8400 motec i VFC eco-modus en intelligent tilpasning af magnetiseringsstrømmen.

Investeringsbeslutninger skal orientere sig stadig mere mod levetidscyklusomkostninger og Return of Investment (ROI). Derfor spiller driftsomkostningerne en stadig vigtigere rolle i sammenligning med den rene anlægsanskaffelsespris. Fordelene ved decentral drevteknik giver et fornuftigt besparelsespotentiale uden det går ud over tab af komfort.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078