Klejnsmed laver nu stole i luksusklassen.
Overgaard og Dyrman ville ikke lave en håndlavet spisebordsstol til over 27.000 kr.
- Sådan var det ikke, fortæller Christian Dyrman - den ene af designerduoen, der står bag firmaet med baser i Vestbjerg ved Aalborg og i København.
Men det har de gjort.
- Vi ville bare designe en stol, og vi har skabt den, som vi vil have den. At prisen er landet, hvor den er, var ikke noget, vi satte som mål, bedyrer han.
Det var heller ikke meningen fra start, at den designuddannede duo skulle gå hen og blive fabrikanter med eget svejseværksted og systue. Det var ikke meningen, at de skulle være chefer for en virksomhed og sidde med både personaleansvaret og bogholderiet.
Det er bare ønsket om en helt bestemt stol og makkerparrets efterfølgende kompromisløshed, der har taget dem med dertil. Hvis stolen skulle være, som den blev - fuldkommen kompromisløs efter Overgaard og Dyrmans ønske - så måtte de lave den selv. Og lave det hele.
- Vi havde en forestilling om, at vi skulle sidde og tegne det og sende opgaven ud til underleverandører, som mange andre gør. Vi indså bare tidligt, at så kunne det ikke blive den stol, vi gerne ville lave. Vi ville ikke kunne lave den kvalitet, vi ønsker, hvor alle detaljerne er på plads. Det vil man ikke kunne forklare til en fabrik i Kina. Man vil ikke kunne kommunikere noget, der er så detaljeret.
Og det ville heller ikke være muligt at tage en idé, der er så kompromisløs og få en eksisterende dansk møbelproducent til at tage den ind i sit program, har de vurderet.
- Så ville det også ende med at være en helt anden stol. Der er heller ingen producenter, der vil lægge de penge i udviklingsarbejdet, som det kræver. I disse år er de bedre til at fiske gamle tegninger op af skuffer.
Christian Dyrman har selv en baggrund som faglært klejnsmed, og har selv dyrket TIG-svejsning af rustfri stål hos en underleverandør til slagterier, og med rå værkstedsarbejde har selv skabt de værktøjer, der i dag anvendes i produktionen af dele til møblerne.
I dag står der en svejser på fabrikken i Vestbjerg og TIG-svejser hver eneste metalstump, som er sourcet hos jyske underleverandører.
- I en branche der er så prisfokuseret som underleverandører i metalbranchen, var det næsten svært at overbevise dem om, at de bare skulle levere den højeste kvalitet. Så taler de om prisen, men den er vi ligeglade med. Det her er et high-end produkt, og det er det, vores kunder er interesseret i. Intet andet end højeste kvalitet.
Målgruppen er ikke hr. og fru Danmark, som Christian Dyrman beskriver det. Der er også solgt stole til danske kunder, men markedet for Overgaard & Dyrman er det globale segment af kunder, der efterspørger den højeste håndværkskvalitet og vil betale for det. Hvad det end koster.
Det er meget lille udsnit af folk, men når markedet er globalt - når stolene kan sendes til hvor som helst i verden - bliver det stort nok.
Den primære vej til kunderne har været igennem sociale medier som Instagram og Pinterest, hvor interesserede fra hele verden har kigget med og påskønnet og kommenteret.
- Vi har faktisk ikke haft nogen salgsindsats. Vores markedsføring er vores salg. Fordi vi har været gode til at skabe synlighed på sociale medier, så er det forhandlerne, der er kommet til os og ikke omvendt.
Siger han og peger på en barstol, som netop er færdiggjort. Den er nu på vej til Belgien. Og kunden slipper lidt billigere end for spisebordsstolen: Cirka 13.000 kr.
Christian Dyrman læner sig tilbage på sit kontor og taler om fremtiden.
- Jasper Overgaard og jeg har en designbaggrund, og det er den, vi helst vil holde fast i. Vi vil gerne skabe en hel interiørserie. Måske et bord, måske også en kaffekande. Men pludselig stod vi også med ansvaret for alle andre områder af en virksomhed, så med tiden vil vi gerne ansætte nogle til at varetage opgaver, fortæller han.
Det kunne være en salgschef, en driftsleder i produktionen. En direktør med blik for tal.
Indtil nu har firmaet vokset stille frem fra nærmest ingenting og næsten 0 kr. i startkapital.
- Man går ikke ned i banken som to nyuddannede og siger “lån os lige nogle penge, så vi kan lave stole, der koster 25.000”. Det får man ingen penge til. Vi startede med slet ikke at gå i banken, men senere har vi fået en god kassekredit. Det er nødvendigt for at få en mindre virksomhed til at vokse. Men når man laver det, som vi gør, er man nødt til at få det til at lykkes først og få solgt nogle stole. Vise noget proof of business. Det synes jeg, vi har gjort.