23948sdkhjf

Ekspert: Messen fik tæsk - nu er den tilbage

HI-messen er tilbage som centralt mødested i dansk industri. Men messer kræver solid forberedelse fra både udstillere og gæster. Specialist i messer Jacob Dyrbye fortæller om trends og giver gode råd

Hurtigere adgang til nye produkter på internettet og en stram økonomi efter finanskrisen. Det er to væsentlige årsager til, at messen som koncept i en periode lå underdrejet. Men et opsving i industriens aktiviteter og flere digitale erfaringer har fået messen tilbage på sporet.

Sådan lyder det fra messe-eksperten Jacob Dyrbye, ejer og direktør i Faust Dyrbye, et strategisk udstillingsbureau med speciale i messer.

- Messen som fællesbegreb har fået en ordentlig omgang tæsk, men har overlevet som mødekanal og er hastigt på vej tilbage. Det sker i en erkendelse af, at den følelsesmæssige side ikke sker online. Tillid, kreativitet, og spontanitet sker kun på messer, hvor man pludselig møder mennesker, man ellers ikke ville møde. Lærlingen kan falde i snak med den administrerende direktør, siger Jacob Dyrbye, ejer af udstillingsbureauet Faust Dyrbye.

Han henviser til VVS-messen i Odense, der blev afholdt i foråret, som et godt eksempel.

- Der var store flotte stande, som var designet til at skabe oplevelser. Der blev helt sikkert investeret mere end for år tilbage, og det sker også på HI-messen.

Faust Dyrbye understreger, at selvom Hannover-messen og internettet i stort omfang har overtaget lanceringsplatformen for nye produkter, så er der fortsat mange nyheder på årets HI-messe.

- HI-messen fortsætter med at være produkttung. I år er det særligt interaktionen mellem de fysiske og digitale produkter, der skinner igennem. Man kan undersøge meget på nettet, men det er først i samtalen med leverandøren, at der rigtigt sker noget, fortæller Jacob Dyrbye.

Sådan forbereder du dig
At mange har oplevet messebesøg som dyre skyldes ifølge Jacob Dyrbye, at man har gjort som man "plejer".

- Tidligere tog man afsted, for det "plejer" man at gøre, og man synes, det gik meget godt, når man kom hjem og blev spurgt til resultaterne. Sådan har det været for både gæster og udstillere. Men hvis man planlægger sit besøg bedre og sætter klare målsætninger op, så kommer man langt, og får man en meget mere koncentreret samtaleform med mere retning, siger Jacob Dyrbye.

Som gæst skal man forberede sit besøg meget bedre end tidligere, fordi adgangen til information er meget større online, for eksempel via HI-messens app.

- Som besøgende får man mere ud af sit besøg ved at planlægge, hvem man skal forbi, og hvad formålet med besøget på den enkelte stand er - er det ren inspiration, eller skal du have et konkret problem løst her og nu, siger Jacob Dyrbye.

Han understreger, at jo bedre forberedt en gæst er, jo bedre hjælp får de også fra udstillerne.

Artiklen er en del af temaet HI 2017.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.103