23948sdkhjf

Eksperter: Lego er nødt til at tæmme den kinesiske drage

Lego er tvunget til at få bedre fat i vækstmarkeder som Kina, siger international analytiker. Men den nye kinesiske onlinesatsning er ualmindelig svær.

Lego er tvunget til at rage mere vækst til sig i nye, uudnyttede markeder som Kina. Ellers bliver salget tynget af den massive slagside, som legetøjskoncernen har til de dominerende markeder Nordamerika og Vesteuropa, hvor salget svigter i øjeblikket.
Det konkluderer analytiker Matthew Hudak fra analysevirksomheden Euromonitor, skriver Finans.

- Selv med tocifrede vækstrater i Asien og Stillehavsområdet, Østeuropa og Mellemøsten og Afrika vil enhver opbremsning eller fald i salget i Vesteuropa og Nordamerika sandsynligvis mere end opveje fremgangen og trække selskabet som helhed ned, lyder vurderingen fra Matthew Hudak.

Hans kommentar falder i anledning af, at Lego har indgået en aftale med et af verdens største onlinegame-selskaber, kinesiske Tencent. Sammen skal de to parter udvikle en Lego-videozone for børn på Tencents videoplatform og udvikle andre Lego-licensspil.
Samarbejdet skal også udbrede Lego Boost, som er et koncept, hvor man bygger små Lego-robotter, som man så via en app kan overføre til en digital platform og lege videre med.

Analytikeren sigter også til, at Lego i første del af 2017 måtte notere en tilbagegang i salget - den første tilbagegang siden Legos dybe krise i 2003-2004.
Meldingerne for julehandlen i 2017 er dystre fra både Legos ærkerival Mattel og fra detailhandlen. Ikke mindst på det amerikanske marked, som udgør omkring en tredjedel af Legos salg, skriver Finans.

Læs mere om: Lego
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.168