Brødrene Dahl-ejer øger på bundlinjen
Saint-Gobain Distribution Denmark, der er selskabet bag Brødrene Dahl og Optimera, hentede i 2010 et overskud på 141 mio. kr. før skat.
Sådan betegnes det første samlede regnskab fra Saint-Gobain Distribution Denmark (SGDD), der blandt andet ejer landets største VVS-grossist Brødrene Dahl og byggemarkedskæden Optimera.
Byggeriet er det næststørste erhverv i Danmark, og det befinder sig fortsat i en krisesituation. Det er i dette lys, Saint-Gobain Distribution Denmark ser med tilfredshed på regnskabsåret 2010:
- Første kvartal sidste år var meget hårdt, og det var svært at vurdere, hvor meget der skyldtes den hårde vinter, og hvor meget der skyldtes selve markedet. Vi holdt fast i vores strategi, og det gav resultater. Selvom den totale omsætning faldt i 2010 sammenlignet med året før, er vores resultat markant forbedret, siger Lars Fournais, administrerende direktør i SGDD.
Ikke sammenlignelige resultater
Før renter og skat har koncernens resultat udviklet sig fra 18 mio. kr. i 2009 til 141 mio. kr. i 2010 opgjort efter sammenlignelige principper. Korrigeret for engangsomkostninger i begge år er resultatet før renter og skat steget fra 74 mio. i 2009 til 157 mio. i 2010.
Resultatet for 2010 er præget af, at Brødrene Dahl og Optimera er fusioneret med virkning fra og med 2010. Det officielle regnskab for 2010 er derfor ikke sammenligneligt med 2009, da virksomhederne ikke var sammenlagt i 2009.
Backoffice og klima giver grundlag for videre succes
Fusionen af Brødrene Dahl og Optimera blev gennemført tilfredsstillende og indenfor den planlagte tidsramme. Der er samtidig realiseret store omkostningsbesparelser som følge af sammenlægningen af alle backoffice-funktionerne:
- Vi er fortsat midt i en proces, hvor alle aktiviteterne under SGDD skal opleve omkostningsmæssige gevinster ved, at vi har samlet backoffice funktionerne. Det tager naturligvis tid, men vi kan med regnskabet for 2010 se, at vi er på rette vej. Besparelser som blandt andet at optimere organisationen har en positiv effekt, siger Lars Fournais, og fortsætter:
- Desuden bringer vi nyt til markedet. I Brødrene Dahl lancerede vi en klimastrategi i 2009, og trods en generel faldende omsætning havde vi i 2010 tocifret vækst på netop klimaområdet. Ellers ser jeg vores fokus på strategisk kategori- og leverandørstyring som en af de primære årsager til den bedre bruttoavance, fortæller han.
SGDD-koncernen forventer i 2011 et resultat, der er højere end i 2010. Det bygger blandt andet på, at både Brødrene Dahl og Optimera forventer at skabe bedre resultater end i 2010.