SBS pønser på frasalg
SBS Group har hyret Carnegie Investment Banking (København) som rådgiver i en proces, der skal afklare, hvordan SBS Automotive bedst positionerer sig til ændringerne i markederne.
- SBS Automotive har de seneste par år styrket sin operationelle platform, øget indtjeningen og forbedret markedstilgangen. På den baggrund er det naturligt, at vi nu analyserer de næste skridt i divisionens strategiske udvikling, siger bestyrelsesformand Peter Eriksen Jensen i en fondsbørsmeddelelse.
Baggrunden for analysen er, at SBS Automotives hovedmarked – det frie europæiske reservedelsmarked – gennemgår betydelige ændringer, drevet af en omfattende konsolidering blandt distributører samt ændringer i forbrugernes købemønstre.
Med sin position og forretningsmodel vurderes SBS Automotive at have gode forudsætninger for fortsat at udvikle sig under de ændrede markedsforhold, men analysen skal afklare, om divisionen kan drage fordele af at deltage aktivt i konsolideringen.
SBS Automotive sourcer, færdiggør, lagerfører, markedsfører og distribuerer reservedele til biler og varevogne. Sortimentet består af sliddele – bremser, styretøj, affjedring, transmission, koblinger med videre – som især sælges under varemærket NK, mens en mindre del af volumen sælges som private label. Kunderne er primært distributører på det frie reservedelsmarked i Europa og udvalgte markeder udenfor Europa. Tyskland er det største marked fulgt af blandt andet Skandinavien, Frankrig, Rusland, Polen og Storbritannien.
SBS Automotive har salgs- og distributionsplatforme i Danmark, Tyskland og Frankrig, salgskontor i Moskva, logistik- og pakkeoperation i Polen og distributions-setup i Storbritannien.
I første halvår 2018 havde divisionen et driftsresultat (ebitda) på 24,7 mio. kr.
Processen omfatter ikke SBS Groups anden division, SBS Friction, der udvikler og producerer bremsedele og friktionsteknologi til motorcykler, scootere og ATV/UTV-køretøjer samt en række specialområder, herunder vindmøller.