HiFlux Filtration slår hul på nyt segment
Selvom HiFlux Filtration i årevis har serviceret fødevareindustrien på globalt plan, har virksomheden ikke tidligere udviklet specialløsninger til forarbejdning af æg. Det er der nu lavet om på, da man via den hollandske afdeling har slået hul igennem til en række førende producenter.
De mange referencer i andre grene af levnedsmiddelindustrien giver en solid forhåndsviden om udfordringerne hos det nye segment, fortæller administrerende direktør, Svend K. Andersen i en pressemeddelelse.
- Vores produkter er forbundet med effektivisering. Uanset om det gælder filtrering af mejeriprodukter, chokolade eller æg. Udgangspunktet er ofte det samme, men den endelige løsning er skræddersyet til det konkrete behov. De første installerede enheder til filtrering af æg kører kontinuerligt 16 timer om dagen. Det er ikke gået ubemærket hen ude i Europa, siger han og uddyber, at fabrikkerne typisk håndterer flere millioner æg dagligt, og tilbagemeldingerne lyder på en mærkbar reduktion af omkostningerne.
Lav filtreringsgrad
Det er de hygiejniske selvrensende filtre i Auto-Line-serien, der har automatiseret manuelle processer hos den nye kundegruppe. De fuldautomatiske filtre sørger for en langt finere filtrering af ægget, og visse ingredienser kan filtreres helt ned til 100 mikrometer.
Svend K. Andersen understreger, at løsningen på ingen måde er standard, men kræver både udviklingstimer og testkørsler. Til gengæld taler resultatet hos brugerne for sig selv.
- Der skal ikke længere bruges tid på vedligehold af manuelle filtre. De mange driftsstop, der før reducerede oppetiden, er elimineret. Det gør en markant forskel i produktionen.
Ny eksportsælger
I Hedensted har man netop udvidet medarbejderstaben for at understøtte indsatsen yderligere. Gert Brølling er ansat som area sales manager, og han skal blandt andet håndtere potentielle vækstmarkeder som Frankrig, Spanien og Polen.
- Gert er en branchekendt herre. Han har stor erfaring med servicering af fødevareindustrien. Der er stadig uopdyrkede muligheder for at udbygge vores position i markedet. Dem skal vores nye mand forfølge, siger Svend K. Andersen afslutningsvis.