23948sdkhjf

Industri 4.0 rykker ind på skolerne

Digitaliseret produktion og Industri 4.0 er spækket med muligheder, og når det handler om at få de nye teknologier ud i uddannelsesmiljøerne, så står Festo stærkt.

Den tyske automationsspecialist er nemlig helt fremme i Industri 4.0-feltet, og det gælder ikke mindst på uddannelsessiden, hvor Festo med afdelingen Festo Didactic leverer både hardware og software til universiteter og skoler overalt i verden.

Det gælder også i Danmark, hvor Festos minifabrik CP Factory (Cyber Physical Factory), og andre mindre undervisningssystemer allerede står på en stribe uddannelsesinstitutioner og giver studerende indblik i industriel automation i form af styring af komponenter, sensorer og RFID-teknologi i samspil med dataopsamling og et digitaliseret flow af informationer.

Her er Festos 4.0 udstyr i dag

CP Factory: Aalborg University, Aalborg Tech College, VIA University i Horsens og VIA University i Holstebro

CP Lap: Den jydske Haandværkerskole i Hadsten, ZBC Ringsted, Aalborg Tech College


DTU i Lyngby overvejer i øjeblikket et undervisningssystem fra Festo
TEC på Frederiksberg har investeret i det mindre 4.0-system: MPS 203 I4.0


Next i København har en specialudviklet AFB "Hybrid Automation Factory", som består af proces- og logistiksystemer samt autonome robotter

Udviklingen går hurtigt 
Men uddannelsesinstitutionerne herhjemme burde kigge endnu mere i retning af Industri 4.0 og fremtidens produktionsformer, når det handler om undervisning i industriel automation.

Det mener Robert Sig, der er salgsansvarlig for Festo Didactic i Danmark.

- Udviklingen går rigtigt stærkt lige nu, og skolerne er nødt til at tale med industrien og med os for at finde ud af, hvilken retning det her tager, siger Robert Sig, der vurderer, at rigtig mange skoler lige nu tøver med investeringer, fordi de tvivler.

- Der er rigtig meget fokus på Industri 4.0, og skolerne kigger efter, hvordan de skal indrette deres undervisningsområde og tilrettelægge indholdet, og hvordan de skal bruge deres midler, lyder det fra Robert Sig, der har fuld forståelse for, at uddannelsesinstitutionerne er nødt ti at prioritere.

Derfor rækker han også hånden ud til skolerne for en dialog, som ikke nødvendigvis behøver ende med en investering i Festo minifabrik CP Factory, som er designet til uddannelsesmiljøer.

- Skolerne kan jo slå sig sammen om de her investeringer, og vi har andre produkter end vores CP Factory. Det gælder eksempelvis vores CP Lab og vores moduler indenfor digital pneumatik, der gør det muligt at bygge sensorer ind i sit anlæg og forbinde til mobiltelefonen og opsamle data, siger Robert Sig, som oplever at rigtig mange skoler lige nu er i overvejelsesfasen omkring investeringer i udstyr og software.

- Vi kommer meget gerne ud til skolerne og tager en snak og gennemgår det eksisterende udstyr, og helt overordnet er skolerne nødt til at investere. De er nødt til at kigge på, hvad der sker i industrien lige nu og tilpasse undervisningen efter det, siger han.

Industriens næste skridt
I den forbindelse peger han på, at der medfølger undervisning og skræddersyede kurser med i prisen, når der investeres i en Festo CP Factory

Samtidig opfordrer han skolerne til at kigge endnu et par skridt ud i fremtiden og tænke de næste teknologiske udviklinger ind i undervisningen.

Det gælder arbejdet med digitale tvillinger, smart vedligehold, VR-briller og virtuelle test af nye maskiner.

- Blandt andet har Tech College i Aalborg investeret i Festo-udstyr for at se, hvordan håndværkere kan drage nytte af digitaliseret og visualiseret produktion, forklarer Robert Sig.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078