23948sdkhjf

Hastesager er DNA’et

Hirtshals-virksomheden Marineshaft vinder ordrer på hurtig reaktion, specialsvejsning og fleksibilitet

Når et skib havarerer på havet, står reparatørerne fra Marineshaft klar. For en dag i dok er milliondyr for de største handelsskibe i verden, og når det kommer til en bøjet rorstamme og andre af skibets forskellige aksler, er Hirtshals-virksomheden specialist.

Centralt står opretningsteknologien, der er 50 år gammel og udspringer fra værftsaktiviteterne i Hirtshals.

- Vi sparer vores kunder for to til seks måneder i dok, når vi laver en opretning. For først skal stålet fremstilles og derefter bearbejdes, hvis der skal produceres en ny aksel eller rorstammer. Så hvis vi skal bruge en uge eller 14 dage på opgaven, er det win-win for begge parter, siger Peter Pallesen, senior projekt manager, Marineshaft.

Hos Marineshaft ved man derfor aldrig, hvad man skal lave i næste uge. 80-90 pct. er hasteopgaver, og de kommer ind fra hele verden. Enten bliver emnerne fløjet til Danmark, eller også tager Marineshafts medarbejdere ud onsite på værfter rundt om i verden. En stor aksel kan sagtens blive fløjet ind fra Kina eller Bahamas.

Fremtidssikret maskine
I de helt grelle eksempler er aksler blevet rettet én meter op, men ved de mere gængse havarier er det omkring 10-30 millimeters skævheder. Til reparationen bruger medarbejdere en 3.000 tons presse.

Den store presser har allerede sin afløser klar i kulissen.

- Vi har bygget en ny presser, der kan presse 6-8.000 tons. Den kan rette en massiv stålaksel, der er 1,5 meter i diameter. Akslerne bliver større og større, og det er derfor, at den er bygget, fortæller Peter Pallesen, der tilføjer, at Marineshaft også tager emner ind, hvor en større åbning og større kapacitet er nødvendig som for eksempel opretning af stabilisatorfinner, valseruller og vindmølleaksler.

On-site vokser
85 pct. af omsætningen kommer fra udenlandske opgaver, der enten bliver håndteret i Hirtshals eller på værfter rundt om på kloden.

En voksende tendens er, at Marineshaft-ansatte tager ud onsite for at reparere, og det sker ofte med mobil-maskinbearbejdning.

- Vi får flere og flere forespørgsler på onsite-reparation. Udstyret sendes, og medarbejderne hopper på et fly. Vi bearbejder akslen, mens den stadig sidder på skibet, siger projektlederen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094