Grundfos lancerer ny strategi
Onsdag præsenterede Grundfos og topchef Mads Nipper en ny strategi, der sætter linjerne for, hvordan pumpeproducenten skal udvikle sig frem mod 2025. Det skriver Børsen.
Først og fremmest bliver der igen sat tal på, hvor meget Grundfos skal vokse. Målet er en årlig organisk vækst på 4 pct. – og dermed har man skruet ned for forventningerne i forhold til det mål på 6 pct., Mads Nipper måtte droppe i 2016.
- Men vi vil også vokse mere end markedet. Så hvis markedet vokser med 5 pct., så skal vi også vokse med mindst 5 pct. Vi kommer ikke til at acceptere et år, hvor vi vokser mindre end markedet, siger Mads Nipper til Børsen.
Han understreger, at der skal være tale om en fokuseret vækst, og at Grundfos’ produkter som udgangspunkt skal være nummer et eller to på markedet. Er de ikke det, er han klar til at droppe dem. Han ser dog også produktområder med stort potentiale, hvor Grundfos ikke har en førerposition i dag. Specifikt nævner Mads Nipper store spildevandspumper og pumper til sprinkleranlæg.