England vælger dansk design til nye fregatter
Der bliver tale om et gennembrud for Odense Maritime Technology (OMT), når de sidste forhandlinger om fem nye fregatter til den britiske Royal Navy falder på plads.
Ifølge BBC går ordren på de fem nye flådefartøjer til Babcock-konsortiet, som OMT er en del af. Konsortiets bud er baseret på Iver Huitfeldt-fregatterne, som blev bygget til den danske flåde i årene 2008-2011 på Odense Staalskibsværft.
Den designmæssige platform bag Iver Huitfeldt-serien er udviklet af OMT. Med udsigt til flådefornyelser i både England, USA, Australien og Canada har OMT kæmpet for at sælge platformen i udlandet, og det er de anstrengelser, som altså nu ser ud til at bære frugt.
Metal Supplys søstermedie Søfart har forsøgt at få en kommentar fra OMT's CEO, Kåre Groes Christiansen. Han kan dog ikke udtale sig om sagen, så længe processen endnu ikke er endeligt afsluttet.
Den første af de fem fregatter skal leveres i 2023. Babcock oplyser i en pressemeddelelse, at udviklingen af fregatterne kommer til at starte lige så snart, at de formelle kontraktforhandlinger er afsluttet senere i år. Selve opførelsen skal efter planen begynde i 2021 og være afsluttet i 2027.
Fregatterne skal samles på det Babcock Maritime-ejede Rosyth Dockyard i den skotske by Fife, men konstruktionen af fartøjernes delelementer vil blive spredt ud over Storbrittanien, hvor den forventes at skabe 2.500 job. Forhåbningen er, at det kan resultere i ordrer fra andre nationer, hvilket for alvor vil understøtte gennembruddet for OMT.
Ifølge BBC er de nye fregatter kendetegnede ved, at der er stor fleksibilitet i konceptet, hvor forskelligt udstyr kan opgraderes eller rekonfigureres for at opnå maksimale operationelle muligheder.
Udbuddet har en finansiel ramme på 1,25 mia. pund, svarende til 250 mio. pund per skib (2,085 mia. kr.). Det er blot en fjerdedel af den gennemsnitlige pris på de seneste otte skibe, der blev bestilt til den britiske flåde i 2014, og ifølge BBC har de fem kommende fregatter da også fået øgenavnet "Lidl-skibene".
I Babcock-regi har skibenes design fået navnet "Arrowhead 140". Den samlede pakke blev udvalgt foran bud fra to andre konsortier, der var blevet udpeget.
- Der har været hård konkurrence, og vi er enormt glade for, at Arrowhead 140 er blevet anset som den, der tilbyder den løsning for design, opførelse og levering af Royal Navys Type 31-fregatter, siger Babcocks CEO Archie Bethel i en pressemeddelelse.
I et tidligere interwiev med Søfart har Kåre Groes Christiansen fra OMT sammenlignet fleksibiliteten i Iver Huitfeldt-designet med muligheden for at vælge apps til en smartphone.
- Man kan sige, at vi har et design, hvor man som i en smartphone adskiller platform fra apps. Vi har designet en maritim platform i form af et flådefartøj. Flåden i de enkelte lande kan så vælge at fylde deres foretrukne teknologi-apps ned i den skibsplatform, som vi har udviklet, sagde Kåre Groes Christensen til Søfart.