Produktions-studie bliver digitalt
Det sker lidt for ofte. En virksomhed ringer til Erhvervsakademi Dania i Skive og vil have fat i en produktionsteknolog-studerende, der snart er færdig.
- Og vi må bare svare, at desværre. Der er ikke flere på hylderne, siger campuschef Cirsten Justesen.
Det går nemlig ret godt for beskæftigelsen af produktionsteknologer i det midt- og vestjyske. De nyeste tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at kun 0,7 pct. af de produktionsteknologer, der blev færdige på Dania i 2017, i dag mangler arbejde.
Til sammenligning er gennemsnitsledigheden på 8,6 pct., mens andre steder i landet topper statistikken med 22,4 pct.
Job og studie i ét
Derfor bliver uddannelsen nu digital. Det giver mulighed for, at alle fra hele landet kan få glæde af opskriftet fra Skive, ligesom det tager hensyn til for eksempel dem, der har erfaring fra produktionsvirksomheder og gerne vil bevare en vis tilknytning til deres nuværende job.
Det ville Anni Larsen, der i dag arbejder som kvalitetschef på Imerys, som forarbejder og handler med industrielle mineraler på Fur.
Hun startede med at læse til produktionsteknolog på Erhvervsakademi Dania i Skive, da hun som ufaglært medarbejder på Coloplast ville miste sit job, når fabrikken i Thisted lukkede ned.
Mellem 2. og 3. semester lykkedes det hende at få jobbet hos Imerys, hvor hun skulle arbejde alle dage om ugen og ikke tre som ved Coloplast. Det har været hårdt at passe både job og studie, men arbejdet værd, og hun er i dag stolt.
- Jeg er glad for, at jeg har fået muligheden for at studere, mens jeg har mit fuldtidsjob. Det er ikke så skidt gået at få et job som kvalitetschef, mens jeg i princippet stadig er ufaglært. Onlineuddannelsen kan sikkert være godt for dem, som er klar på at studere på den måde, siger Anni Larsen, der bor i Thisted.
Ligesom i virkelighedens erhvervsliv
Cirsten Justesen forklarer, at uddannelsen vil blive bygget op som problembaseret projektarbejde, hvor de studerende bidrager med egen erfaring og arbejder med projekter fra virksomhedssamarbejder. Det gør undervisningen mest mulig identisk med erhvervslivets behov.
- De studerende skal arbejde med stoffet fra dag et i studiegrupper, fordi det er sådan, man løser udfordringer i erhvervslivet: I samarbejder, hvor man bruger sine erfaringer, drøfter muligheder og begrænsninger, og hvor man sætter sig ind i den viden, der er på området, man har brug for at vide noget om, siger Cirsten Justesen.
Erfaringen med at lave onlineundervisning er stor på erhvervsakademiet, der både har toårige onlineuddannelser til henholdsvis finansøkonom og serviceøkonom med fokus på Travel Guide management.
Fristen for at søge ind på uddannelsen er 5. juli kl. 12 sammen med de øvrige videregående uddannelser via optagelse.dk.