23948sdkhjf

Nyt fiskerikontrolskib skal bygges i Hvide Sande

Det står nu klart, hvem der skal bygge Fiskeristyrelsens nye fiskerikontrolskib til knap 170 mio. kr.

I sidste ende stod valget mellem Karstensens Skibsværft i Skagen og Hvide Sande Shipyard, og i udvælgelsen er der blandt andet blevet lagt vægt på miljø- og klimarigtige løsninger i nybygningen. 

Nu er der truffet en beslutning, og i sidste ende trak Hvide Sande Shipyard det længste strå. Mogens Jensen, minister for fødevarer, fiskeri og ligestilling, ser frem til at få bygget et nyt moderne skib og glæder sig også over, at det endte med at være to danske værfter, som havde de bedste bud.

Jeg er rigtig glad for, at vi nu har valgt det værft, som skal bygge Fiskeristyrelsens nye kontrolskib 'Ny Vestkysten'. Værfterne Hvide Sande og Karstensens havde begge rigtige gode bud på opgaven, men i sidste ende faldt valget på Hvide Sande, der nu skal bygge et state of the art kontrolskib, når det kommer til miljøkrav, støjreducering og energioptimering, siger Mogens Jensen i pressemeddelelsen. 

I Hvide Sande er der stor glæde over den nye ordre, som bliver det hidtil største skib, værftet har bygget, og som samtidig kommer til at rumme en lang række spændende tekniske løsninger i forhold til manøvre- og sødygtighed og selve overvågningen, hvor der blandt andet skal benyttes store droner. Administrerende direktør Carl Erik Kristensen ser frem til at få taget hul på opgaven.

- Opgaven lander helt perfekt for os i forlængelse af, at vi har bygget fem hybridfartøjer og en fuldelektrisk færge til Fanø, som bliver færdig til efteråret, siger han og tilføjer, at den tekniske erfaring kan bruges til at bygge videre på.

- Vi er glade for nu at kunne se to år frem i tiden sammen med vores dygtige medarbejdere. Vi vil gøre vores yderste for at bygge det bedst mulige fartøj til Fiskeristyrelsen og har store forventninger til opgaven, som får stor positiv betydning for vores værft. Så vi er utrolig glade for at have fået ordren, siger Carl Erik Kristensen i pressemeddelelsen. 

Det nye skib skal erstatte styrelsens nuværende kontrolskib 'Vestkysten' fra 1987, der fører kontrol med fiskeriet i Nordsøen og Skagerrak og har et årligt togt i Nordatlanten.

'Ny Vestkysten' bliver knap 64 meter langt og bliver bygget til at opfylde de højeste standarder for både udledning af miljøskadelige stoffer (Tier III) og arbejdsmiljø og sikkerhed ombord. Desuden er skibet forberedt til at kunne håndtere fremtidens kontrolformer, herunder store droner, der kan betjenes fra skibet og muligheden for delvis eldrift.

Skibet skal stå færdigt i forsommeren 2022 og forventes taget i brug kort tid herefter. Prisen for det nye skib på 169,8 mio. kr. bliver delvist finansieret af EU-midler fra Den Europæiske Hav- og Fiskeriudviklingsfond.

Som Metal Supplys søstermedie Søfart tidligere har skrevet, gik det helt galt, da Fiskeristyrelsen sidste gang sendte et nybyggeri i EU-udbud. Dengang var der tale om en afløser for det 1968-byggede 'Nordsøen', som blev vundet af det spanske værft Astilleros M. Cies i 2007. Værftet gik konkurs to år senere, og imens 'Nordsøen' blev taget ud af drift i 2013, blev dens afløser aldrig leveret. 

I Danske Maritime er administrerende direktør Jenny Braat da også begejstret over, at 'Ny Vestkysten' skal bygges i Danmark.

- Det er utrolig dejligt at høre, at ordren er gået til et dansk værft. Det vil bidrage til gode danske arbejdspladser både hos værfter og leverandører, og det glæder os, at Fiskeristyrelsen er gået efter høj kvalitet, som jo netop er kendetegnet for de danskproducerede skibe. Det håber vi, at andre myndigheder vil lade sig inspirere af – ikke mindst set i lyset af behovet for en grøn omstilling, hvor den danske maritime industri er blandt de dygtigste i verden, siger Jenny Braat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093