Ny Varo-niche: Specialmaskine pakker op til 900 online-ordrer i timen
Den østjyske specialmaskinbygger, Varo Specialmaskiner, træder ind i et nyt kundesegment. Med sin nye maskine, E-com Packer, kan e-handelsvirksomheder automatisk pakke op til 900 ordrer i timen.
- E-handel har ikke været en defineret kundegruppe for os tidligere, siger administrerende direktør Niels Jensen, Varo Specialmaskiner.
Han fortæller, at maskinen i første omgang slet ikke var tænkt i den bane, men en videreudvikling har gjort den meget mere anvendelig i branchen.
- Vi havde udviklet maskinen til et specielt behov, men vi havde i første omgang ikke set, at maskinen kunne bruges til 10.000 andre ting. Derfor har vi nu videreudviklet maskinen, så den opfylder alle mulige behov inden for handelsvare op til en vis størrelse, uddyber Niels Jensen.
Pakkemaskinen kan pakke stærkt varierende varer som blandt andet kosmetik, elektronik, tøj og bøger. Det sker samtidigt og uden justeringer eller skift af emballage.
Beskyttende emballage
Udviklingen og raffineringen er sket over en længere årrække, og i processen har man involveret en emballageproducent og kunder.
- Vores maskine kræver, at man har en vis volumen, og vi tror, at der vil blive solgt flere maskiner i udlandet end i Danmark. Der er måske 10 oplagte kunder i Danmark og en faktor 100 eller 1000 i udlandet, siger Niels Jensen.
Med den nye pakkemaskine fokuserer maskinbyggeren på emballering af e-handels varer, der har lave omkostninger til forbrugsmateriale og ikke kræver kassefyld, men stadig beskytter varen.
Til pakning af flere forskelligartede varer har Varo derfor udviklet en papbakke, som kan bruges til plukning på lageret og som bliver pakket sammen med varerne. Den er med til at sikre stabilitet og ensartethed i pakken, selvom den indeholder forskellige varer.
Bakken behøver ikke anvendes, når varerne er mere ensartet, som for eksempel bøger.