Nordjyder leverer strømforsyning til gigantkran i Århus
En ny 430 tons tung hybridkran på Århus Havn bliver primært forsynet af landstrøm fra havnekajen, men når den opererer i havnens yderområder, overgår forsyningen til to emissionsoptimerede generatoranlæg med Stage V-motorer.
Brønderslev-virksomheden PM Energi har leveret de to generatoranlæg.
Siden 2019 har alle non-road mobile maskinenheder været omfattet af EU-kravet om Stage V – en norm, der skal sikre en reduktion af partikeludledningen fra dieselmotorer med yderligere 40 procent. Selvom indfasningen af normen sker gradvist med en lang række dispensationsmuligheder, har PM Energi valgt at implementere den fra begyndelsen.
- Vi bygger mange generatoranlæg til non-road maskinsegmentet. Markedet for mobile generatoranlæg er i fortsat vækst, og det er kun naturligt, at vores motorløsninger lever op til de strengeste miljøkrav. Stadig flere virksomheder prioriterer at have en grøn profil, og der er stor interesse for emissionsoptimerede motorer, siger Anders Olesen, salgschef hos PM Energi, i en pressemeddelelse.
Han uddyber, at man med forsyningen af den nye havnekran er gået et niveau op, når det gælder mobile enheder. Århus Havn har for eksempel lavet fire vejudvidelser, for at den 13 meter brede kran kan manøvrere frit på havnearealet.
- Det er en af verdens største materialehåndteringskraner, og vores hidtil største løsning med Stage V-teknologi. Strømforsyningen af en så stor maskine kræver samme effekt, som forsyningen af en dansk produktionsvirksomhed, siger Anders Olesen.
Betjening i 22 meters højde
Hybridkranens to generatoranlæg er på hver 605 kVA, og opbygget med Scania Stage V emissionsoptimerede motorer, AdBlue partikelfiltre, Stamford-generatorer og elektroniske ComAp-styringer. Udover to 600 liters dieseltanke på selve anlæggene er der i hvert af kranens ben indbygget to tanke til løbende oppumpning af i alt 3.000 liter diesel. Generatoranlæggene er synkroniseret, og betjeningen sker via en 13 tommer HMI-skærm i førerhuset.
- Kranføreren kan styre det hele fra sin plads i 22 meters højde. Skiftet fra landstrøm til generatorforsyning kræver kun et tryk på skærmen, siger Anders Olesen og tilføjer, at generatoranlæggene er placeret stationært på kranen.
UN Mobilkraner i Sorring i Østjylland er ansvarlige for den samlede løsning, og kranen, en 895E Hybrid, er konstrueret af Sennebogen i Tyskland.
Spændende perspektiver
Indtil videre er der ganske få fuld-hybridkraner i drift i de europæiske havne, men flere er allerede under konstruktion. Et faktum, man skeler til i det nordjyske, da Anders Olesen ser spændende perspektiver i forretningsområdet.
- Flere store maskiner forsynes udelukkende med hybridteknologi. Producenterne satser på bæredygtige løsninger med et minimalt klimaaftryk, men i områder med begrænset adgang til netstrøm er forsyningen en udfordring. Det er voldsomt interessant for os, og nu har vi en reference, som er svær at overse, konstaterer Anders Olesen afslutningsvis.